Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

sthlm skrev:
rid54 skrev:Nu hängde det ett fett politiskt bete o dinglade i tråden... Om man leker smart fisk och går runt det kan man i stället spåra ur tråden genom att fråga: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?
Kommer att köra bil till jobbet så länge jag har råd trots att jag kan åka tunnelbana från A till B.
2015 så är det slut med det när tullavgifterna höjs och jag kommer förmodligen få betala 1200:- för ett månadskort på SL för att kompensera skattebortfallet från bilismen.
Med den miljöiver och trycket att få in pengar så är det förmodligen sista chansen att ha råd att köra och äga en bil med turbo.
Skulle i mitt fall tunnelbanan klara att 40% ställde bilen och åkte kollektivt? Tror dessvärre att svaret är nej.
Redan idag så är det fullt vid tredje stationen under högtrafik och på det så lägger vi på 40%...

Var det inte Miljöpartiets avgasrör Yvonne Ruwaida som hävdade att taxi var kollektivtrafik?
Kanske skulle trycka upp SL-kortet på taxichaffisen vid nästa resa :twisted:
Jag försökte avsiktligt undvika att uttrycka någon åsikt om bilpendlare och jag har egenligen ingen åsikt; var och en måste få göra sina egna överväganden. Jag skulle gärna vilja ta bilen till jobbet men gör det inte i vanliga fall. Det har inget med trängselskatten att göra, utan handlar bara om att det är skitjobbigt att hitta en P-plats och det kostar 100:- + att stå en arbetsdag där jag jobbar. Dessutom skulle jag hamna i köerna både morgon o kväll och det är okul med sådan körning. Det jag var/är nyfiken på är de ekonomiska realiteterna. Hur många fattar ett överlagt beslut pga förväntat belopp av tränselskatt, att sluta köra bil? Personer som verkligen inte har någon möjlighet att spara in på något annat så de skulle ha råd med skatten för att köra in/ut i Sthlm.
Saken är väl kanske inte att folk levt på existensminimum och valt att köra bil och parkerat i stan tidigare, men när nu kostnaden ökade med ytterligare tusen spänn tyckte nog många av de 10-15% som slutade köra att det blev för dyrt jämfört med kollektivt. Säg att det tidigare kostat 2000kr i parkering och 500kr i bensin, med ytterligare en tusenlapp blev skillnaden mot att åka kollektiv för stor.
Så tror jag folk som ändrat sig resonerat..
joel80 skrev:Saken är väl kanske inte att folk levt på existensminimum och valt att köra bil och parkerat i stan tidigare, men när nu kostnaden ökade med ytterligare tusen spänn tyckte nog många av de 10-15% som slutade köra att det blev för dyrt jämfört med kollektivt. Säg att det tidigare kostat 2000kr i parkering och 500kr i bensin, med ytterligare en tusenlapp blev skillnaden mot att åka kollektiv för stor.
Så tror jag folk som ändrat sig resonerat..
Jag tillhör en av dom som började åka kollektivt, Jag har alltid åkt bil till och från jobbet av bekvämlighet men någon tidsvinst har det inte varit då jag jobbar och bor på olika sidor av stockholm.
Anledningen att jag numera åker tunnelbana till jobbet är att jag köpte månadskort och provade att åka kollektivt istället för bil och efter ett par veckor insåg jag att det funkade ju hur bra som helst med tunnelbana till jobbet och det kostar under hälften mot vad det kostar att åka bil.
Numera undrar jag varför jag i alla dessa år åkte bil till jobbet och inte provade tunnelbanan tidigare...
rid54 skrev:
sthlm skrev:
rid54 skrev:Nu hängde det ett fett politiskt bete o dinglade i tråden... Om man leker smart fisk och går runt det kan man i stället spåra ur tråden genom att fråga: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?
Kommer att köra bil till jobbet så länge jag har råd trots att jag kan åka tunnelbana från A till B.
2015 så är det slut med det när tullavgifterna höjs och jag kommer förmodligen få betala 1200:- för ett månadskort på SL för att kompensera skattebortfallet från bilismen.
Med den miljöiver och trycket att få in pengar så är det förmodligen sista chansen att ha råd att köra och äga en bil med turbo.
Skulle i mitt fall tunnelbanan klara att 40% ställde bilen och åkte kollektivt? Tror dessvärre att svaret är nej.
Redan idag så är det fullt vid tredje stationen under högtrafik och på det så lägger vi på 40%...

Var det inte Miljöpartiets avgasrör Yvonne Ruwaida som hävdade att taxi var kollektivtrafik?
Kanske skulle trycka upp SL-kortet på taxichaffisen vid nästa resa :twisted:
Jag försökte avsiktligt undvika att uttrycka någon åsikt om bilpendlare och jag har egenligen ingen åsikt; var och en måste få göra sina egna överväganden. Jag skulle gärna vilja ta bilen till jobbet men gör det inte i vanliga fall. Det har inget med trängselskatten att göra, utan handlar bara om att det är skitjobbigt att hitta en P-plats och det kostar 100:- + att stå en arbetsdag där jag jobbar. Dessutom skulle jag hamna i köerna både morgon o kväll och det är okul med sådan körning. Det jag var/är nyfiken på är de ekonomiska realiteterna. Hur många fattar ett överlagt beslut pga förväntat belopp av tränselskatt, att sluta köra bil? Personer som verkligen inte har någon möjlighet att spara in på något annat så de skulle ha råd med skatten för att köra in/ut i Sthlm.
Gött att ha parkering i varmgarage på jobbet i stan och en betald parkering hemma att bara glida in på.
Men visst är det ett gissel om man skall betala 100:-/dag. Höj det till 1000:-/dag så slipper jag din bil helt i stan.
Ännu en skitbil som jag slipper trängas med (inget personligt/illa menat :wink: )
Man skulle utan problem kunna ta bort 5000 P-platser i stan genom att skylta om och höja böterna till 5000:-.
Det vore väl inte konstigare än att våra politiker inte behöver betala trängselskatt.
Precis som man skulle kunna ge sig på villakvarteren där det är 24h parkering och plocka in böter.

Är det någon här på forumet som varit med om att en P-bot utdelats i ett fint villakvarter enligt 24/h regeln?

20 år i ett kvarter med TV-kändisar och advokater.. inte en enda bot trots att min far försökte locka ut p-vakterna när det varken blev plogat eller sophämtning.
Vilka har makten och vilka bor där... tror det blev stopp precis i den meningen.
Jag sitter i köer vaje morgon och poppar musik samt släpper ut en hel massa gosdsaker som miljönissarna inte tycker om.
De som gnäller är de som bor på trendiga adresser och som betalt miljoner för sina 38m² på hornsgatan.
De som skrattar mest är det som betalt 25 millar och som har 3 parkeringsplatser i källaren på cenrala adresser och lever på oss andra.
llesrof skrev:Fast nu var det ju Dubai det handlade om...
Jag erkänner, jag började med att spåra ut tråden, men kunde faktiskt inte låta bli. Man anklagar Dubai för att vara odemokratisk och rensa ut fattiga bilister, vi gör samma sak i Sverige fast vi tror att vi mer demokratiska än Dubai. Vi låter ett parti som fick 7,34 % i sista riksdagsvalet köra över oss andra 92,66 %, det är inte demokrati.
Mwi skrev:Vi låter ett parti som fick 7,34 % i sista riksdagsvalet köra över oss andra 92,66 %, det är inte demokrati.
Pratar du om trängselskatten nu så måste du ha glömt bort att det var en folkomröstning som resulterade i ett ja för trängselskatt. Det om något måste väl ha räknats som demokratiskt?
joel80 skrev:Pratar du om trängselskatten nu så måste du ha glömt bort att det var en folkomröstning som resulterade i ett ja för trängselskatt. Det om något måste väl ha räknats som demokratiskt?
Ursäkta hade faktiskt förträngt det, men jag tänker alltid på Gröna khmererna när det gäller åtgärder som försvårar/fördyrar för människor att köra bil.
Mwi skrev:
llesrof skrev:Fast nu var det ju Dubai det handlade om...
Jag erkänner, jag började med att spåra ut tråden, men kunde faktiskt inte låta bli. Man anklagar Dubai för att vara odemokratisk och rensa ut fattiga bilister, vi gör samma sak i Sverige fast vi tror att vi mer demokratiska än Dubai. Vi låter ett parti som fick 7,34 % i sista riksdagsvalet köra över oss andra 92,66 %, det är inte demokrati.
Jag röstade inte på miljöpartiet men jag skulle ändå rösta ja till trängselskatt

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]