- sön 16 feb 2014, 19:27
sthlm skrev:Jag försökte avsiktligt undvika att uttrycka någon åsikt om bilpendlare och jag har egenligen ingen åsikt; var och en måste få göra sina egna överväganden. Jag skulle gärna vilja ta bilen till jobbet men gör det inte i vanliga fall. Det har inget med trängselskatten att göra, utan handlar bara om att det är skitjobbigt att hitta en P-plats och det kostar 100:- + att stå en arbetsdag där jag jobbar. Dessutom skulle jag hamna i köerna både morgon o kväll och det är okul med sådan körning. Det jag var/är nyfiken på är de ekonomiska realiteterna. Hur många fattar ett överlagt beslut pga förväntat belopp av tränselskatt, att sluta köra bil? Personer som verkligen inte har någon möjlighet att spara in på något annat så de skulle ha råd med skatten för att köra in/ut i Sthlm.rid54 skrev:Nu hängde det ett fett politiskt bete o dinglade i tråden... Om man leker smart fisk och går runt det kan man i stället spåra ur tråden genom att fråga: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?Kommer att köra bil till jobbet så länge jag har råd trots att jag kan åka tunnelbana från A till B.
2015 så är det slut med det när tullavgifterna höjs och jag kommer förmodligen få betala 1200:- för ett månadskort på SL för att kompensera skattebortfallet från bilismen.
Med den miljöiver och trycket att få in pengar så är det förmodligen sista chansen att ha råd att köra och äga en bil med turbo.
Skulle i mitt fall tunnelbanan klara att 40% ställde bilen och åkte kollektivt? Tror dessvärre att svaret är nej.
Redan idag så är det fullt vid tredje stationen under högtrafik och på det så lägger vi på 40%...
Var det inte Miljöpartiets avgasrör Yvonne Ruwaida som hävdade att taxi var kollektivtrafik?
Kanske skulle trycka upp SL-kortet på taxichaffisen vid nästa resa :twisted: