Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Kan bara hålla med MartinS. Märkligt påsstående från TS, denne får gärna komma med mer fakta så att man kan bedöma vad det är för nyhet.
Användarvisningsbild
av SvenB
En tillgång är inte skattepliktig förrän den realiseras (Säljs). Så är det inom all affärsverksamhet. Att det helt plötsligt skulle ändras för lagerhållning av bilreservdelar är ytterst osannolikt. Det låter som en ursäkt av någon som vill minska sitt lager och vill hitta en dålig ursäkt. :!: :roll:
av Andis
Låter ju helt otroligt om dom inför en sorts beskattning på lagersaldot på just bildelar.

Regeringen kanske vill flytta alla bildels lager utomlands.
Samt all bildels försäljning förpassads till utlands postorder firmor för oss i Sverige.

Låter nästan som något kvälls tidningarna skrivit för att sälja några lös nr till.

Hoppas inte Skatteverket eller regeringen kommit på något så urkokat dumt ur företags ekonomisk synsätt som att börja beskatta varulager. Då börjar jag på allvar tro att dom vill få bort alla företag härifrån.
av Andis
SvenB skrev:En tillgång är inte skattepliktig förrän den realiseras (Säljs). Så är det inom all affärsverksamhet. Att det helt plötsligt skulle ändras för lagerhållning av bilreservdelar är ytterst osannolikt. Det låter som en ursäkt av någon som vill minska sitt lager och vill hitta en dålig ursäkt. :!: :roll:
Din förklaring här är den jag hoppas detta rykte har kommit ifrån.
Användarvisningsbild
av sthlm
Skulle något sådant här vara på gång så skulle vi ha hört det.
Men med tanke på hur knasiga förslag som dyker upp så kanske dom tänkt sig att höja även momsen så att bilägande blir något exklusivt för "fint" folk som har råd att skita ner.
Men det skulle knappast komma att tas upp före valet.
Andis skrev: Regeringen kanske vill flytta alla bildels lager utomlands.
Samt all bildels försäljning förpassads till utlands postorder firmor för oss i Sverige.
På den punkten tror jag att vi i Sverige ligger i framkant redan.
Produktionen flyttar utomlands i rasande takt, två kunder denna vecka.
av curry
Varulagret och resultatet vid bokslut är ju kommunicerande kärl, men någon kanske har kört med väl kreativ avskrivning och nu fått bassning...? Senaste gg staten gjorde det lite mindre intressant skattemässigt att ha rejält lager var väl ca 25år sedan.
umekille skrev:Fick höra idag att Bilreservdelar skattebeläggs så de stora lagren där lokala återförsäljare
hämtar sina delar kommer nog sortera,slänga och minska på utbudet. ??:-/

Du har fått "höra" att bilreservdelar ska skattebeläggas? Var då? Du har ju inte angett någon riktig referens, länk eller liknande, gör det först så man slipper en massa spekulationer.
umekille skrev:Vi får vänta o se...Var en försäljare på en lokal bildelsgrossist
som nämnde det i förbifarten då jag skulle handla där.
Säljare, mekaniker och många andra självutnämnda auktoriteter snackar en massa dynga. De kan haspla ur sig vad som helst och folk går på det utan minsta ifrågasättande och vips är ett rykte igång. I det här fallet har någon i förbigående sagt något helt orimligt och värdet av påståendet är därefter.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tror att det är ett missförstånd. Ekonomer ogillar lager starkt, det är kapitalförstörande... Minimalistiska lager är deras melodi, on-demand kommer från ekonomhåll. Förmodligen är det ekonomerna som vill minska lagervärdena, hellre kastar man helt OK grejor än har dem kvar då det påverkar siffrorna.

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]