Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jaka skrev:Hej!
Batteriet är bra!
Har du bytt fördelarlock och rotor? Om inte gör det!
Har du kollat att bensinpumpen funkar? Nu har du en 91:a men jag antar att bakre pumpen har samma dåliga lösning som på en 745:a från -87 . Dvs elanslutningen till pump och tankmätare som sitter på tanklocket på bensintaken kan ärja sönder pga av vatten och annat skit som stänker upp under bilen. Så kolla elanslutningarna! Brorsans 745:a -87 (B230F) hade det felet och motorn gick ryckigt tills vi fixade nya anslutningar.
Rotor och fördelarlock byttes för ca 3000-4000 mil sedan. Har skruvat isär dem och de ser bra ut. Har jämfört mina med nytt fördelarlock samt rotor och de är knappt slitna.

Det låter intressant... Ryckte 745:an både när motorn var kall och varm, eller ryckte den hela tiden?
Jag har vid ungefär samma intervall som jag bytte fördelarlock samt rotor även bytt bränsletanksarmaturen då den gamla krånglade. Köpte dock bränsletanksarmaturen från en skrot, är inte helt omöjligt att felet ligger där. När jag väl bytte bränslefiltret passade jag även på att lyssna under bilen och både pumpen i tanken samt pumpen vid bränslefiltret lät. Jag får helt enkelt se över det igen mer noggrannt!

Tack för tipset!
Var in på Bilia igår och kollade bränsletrycket. Enligt mekanikern låg trycket på 260 kPa och skall egentligen ligga på 300 kPa, alltså något under. Är det något som ni tror kan påverka bilen när den är kall? Mekanikern sa att det kan antingen vara bränsletrycksregulatorn eller huvudpumpen som inte är helt hundra. Vad tror ni?

Har dessutom fått en felkod på bilen, 2-3-2, dock lyser inte miljölampan:
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
andreassvensson skrev:Var in på Bilia igår och kollade bränsletrycket. Enligt mekanikern låg trycket på 260 kPa och skall egentligen ligga på 300 kPa, alltså något under. ... Mekanikern sa att det kan antingen vara bränsletrycksregulatorn eller huvudpumpen som inte är helt hundra. Vad tror ni?
Med risk för att låta lite cynisk så borde ju mekanikern ha svarat på det. För det är precis när man har manometern inkopplad som man har chans att ta reda på det.

För jag förutsätter att han/hon kopplade bort vakuumledningen på regulatorn vid mätningen? Annars är 2.6 bar rimligt tryck med motorn på tomgång.
Hej igen,

Har varit lite inaktiv här, men är tillbaka igen.

Jag fick som sagt felkod 2-3-2 som jag beskrev i inlägget ovan. Jag bytte då lambdasonden. Mätte på den gamla och den funkade inte som den skulle, spänningen låg konstant på ca 0,45 V när motorn gick på tomgång. Den nya lambdasonden fungerade bättre, där varierade spänningen mellan 0,1-0,9 V när motorn var på tomgång och felkoden försvann.

Bilen går bättre och drar mindre soppa :-)-) Bilen går dock inte helt bra än, nästa steg är att mäta och kolla om förpumpen i tanken är helt hundra. Hörde dock att det surrade i tanken när bilen var upplyft och jag lyssnade under tanken när motorn var igång, men förpumpen kanske börjar ge upp?

Ytterligare en grej som jag funderat på nu är när jag kör med bilen till arbetskontoret ner i P-huset som det är plusgrader i. Vid två tillfällen, senast idag när jag skall åka hemåt så går bilen riktigt konstigt. Första tillfället gick tomgången helt loss, vägrade gå ner under 1000 varv, låg nästan konstant på 1500 varv/min och gick bra dåligt. Felkoden 2-3-2 hade då kommit tillbaka av någon anledning? Testade att koppla ur batteriet och felkoden försvann igen och kom inte tillbaka. Har haft bilen ute och kört med den i ca en vecka nu utan att felkoden har kommit tillbaka. Idag dock när jag skulle köra från kontoret igen och skulle starta bilen så var jag tvungen att försöka starta fyra gånger innan jag kom iväg. Första gången när det kändes som att bilen skulle komma igång och jag släppte taget om nyckeln, dog bara bilen. Andra och tredje försöket var det precis som att någonting i motorn fastnade och tvärdog. Väntade några sekunder och vred om nyckeln igen, taadaa, bilen startar och fläktremmen börjar givetvis gnälla :-(O) Bilen verkar dock fungera bra, förutom tomgången som skulle dryga som vanligt, dock inte lika illa som vid första tillfället när tomgången fastnade vid 1500 varv/min, låg runt 1000-1100 varv/min denna gången. När jag kom hem kände jag för att se över om felkoden hade kommit tillbaka och tro fan på det så hade felkoden 2-3-2 kommit tillbaka igen. Har kopplat ur batteriet igen för att se om det blir samma sak som sist, att felkoden försvinner. Återkommer med svar om det imorgon...

Någon som kan ha ett svar på vad det här kan var för något skumt fel, varför bilen går dåligt och felkoden 2-3-2 kommer tillbaka de gånger jag varit parkerad i P-hus?

Edit: Kontoret ligger i Liljeholmen, Sthlm och jag bor i Sollentuna, bilköer förekommer...
Hej!
Du har väl bara en bensinpump!? Har för mig det i alla fall eftersom du har en -91:a.
Jag skulle kolla tomgångsmotorn (sitter under insuget).
Sen skulle jag byta stift, luftfilter,olja (5W-40 helsyntet), oljefilter och byta rotor och fördelarlock...de enkla sakerna, men det har du väl antagligen redan gjort?!
2-3-2 kan ju betyda både lågt och högt bränsletryck. Det mekanikern sade att det är 2,6bar och att det är under normalt (3,0bar) har han ju mätt det utan vakuumslangen (ska vara c:a 2,5 med vakuum). Alltså ska du byta BTR-n. Hade han mätt med vakuumslangen hade det ju varit normalt (på tomgång). Det betyder att motorn får "för lite" bensin, och styrdatorn försöker "kompensera" det men inte klarar det. Jag har skaffat mig en justerbar BTR och sänkt bränsletrycket till c:a 2,6 och får felkod 2-3-2, men höjer jag trycket till 2,8 så får jag ingen felkod. Kör nu md 3,2 bara för att prova och se när den sätter felkod ingen. När det gäller motorolja har det varit många diskussioner om det. När det gäller våra (numera lite äldre) bilar som inte körs så mycket, oftast kortare sträckor är det bättre för motorn att välja en riktigt bra mineralolja eller delsyntetisk olja och byta oljan oftare, gärna 2ggr om året. Jag kör 4 - 500 mil mellan bytena (på våren), frugans på hösten också (hon kör 11 - 1300 mil om året. Glöm det där med 3000 mil intervaller, det funkar inte ens på nya bilar. Möjligtvis för dom som kör 6 - 8000 mil om året så "motorn alltid är varm". Annars duger "vanlig" olja länge än

Mvh
Lennart
jaka skrev:Hej!
Du har väl bara en bensinpump!? Har för mig det i alla fall eftersom du har en -91:a.
Jag skulle kolla tomgångsmotorn (sitter under insuget).
Sen skulle jag byta stift, luftfilter,olja (5W-40 helsyntet), oljefilter och byta rotor och fördelarlock...de enkla sakerna, men det har du väl antagligen redan gjort?!
Det finns två stycken bränslepumpar, en under förarplatsen och en i bränsletanken...
Har bytt allt förutom rotor och fördelarlocket då de ser bra ut om man jämför med nya delar, knappt slitet.
lennarte skrev:2-3-2 kan ju betyda både lågt och högt bränsletryck. Det mekanikern sade att det är 2,6bar och att det är under normalt (3,0bar) har han ju mätt det utan vakuumslangen (ska vara c:a 2,5 med vakuum). Alltså ska du byta BTR-n. Hade han mätt med vakuumslangen hade det ju varit normalt (på tomgång). Det betyder att motorn får "för lite" bensin, och styrdatorn försöker "kompensera" det men inte klarar det. Jag har skaffat mig en justerbar BTR och sänkt bränsletrycket till c:a 2,6 och får felkod 2-3-2, men höjer jag trycket till 2,8 så får jag ingen felkod. Kör nu md 3,2 bara för att prova och se när den sätter felkod ingen. När det gäller motorolja har det varit många diskussioner om det. När det gäller våra (numera lite äldre) bilar som inte körs så mycket, oftast kortare sträckor är det bättre för motorn att välja en riktigt bra mineralolja eller delsyntetisk olja och byta oljan oftare, gärna 2ggr om året. Jag kör 4 - 500 mil mellan bytena (på våren), frugans på hösten också (hon kör 11 - 1300 mil om året. Glöm det där med 3000 mil intervaller, det funkar inte ens på nya bilar. Möjligtvis för dom som kör 6 - 8000 mil om året så "motorn alltid är varm". Annars duger "vanlig" olja länge än

Mvh
Lennart
Angående oljan så byts den ut var 1000e mil med helsyntetisk olja, antingen 5W-40 eller 10W-40. Oljan är visserligen från Biltema, men det kan väl inte spela någon större roll?

Vad ligger en bränsletrycksregulator på för pris, vanlig och justerbar och vart kan man köpa de? Hittar nämligen inte på det på varken Mekonomen, Skruvat.se eller när jag försöker googla på det... Du har ingen extra tomgångsmotor eller bränsletrycksregulator hemma som bara ligger som ni kan tänka sälja vidare för en billig peng, lennarte? :wink:
andreassvensson skrev: Angående oljan så byts den ut var 1000e mil med helsyntetisk olja, antingen 5W-40 eller 10W-40. Oljan är visserligen från Biltema, men det kan väl inte spela någon större roll?

Vad ligger en bränsletrycksregulator på för pris, vanlig och justerbar och vart kan man köpa de? Hittar nämligen inte på det på varken Mekonomen, Skruvat.se eller när jag försöker googla på det... Du har ingen extra tomgångsmotor eller bränsletrycksregulator hemma som bara ligger som ni kan tänka sälja vidare för en billig peng, lennarte?
Biltema ha bra motorolja, men som jag skrev, Syntetolja är "överkurs" på våra bilar. Men det skadar ju inget vid den bytesintervallen. BTR finns det gott om på skroten, försök hitta från en bil som inte har stått för länge, membraner "torkar in". Sug i det röret för vakuumslangen, det ska vara helt tätt. Det är samma BTR till alla 7/900 modeller med LH2,2 eller 2,4. Jag köpte en justerbar på Misab, art nr. 403, 895:-. Passar "bolt on" i railsen. Jag har den som satt i min B234 motor innan, men den är ju gammal (42000 mil) finns nog bättre på skroten.

Mvh
Lennart
Biltema ha bra motorolja, men som jag skrev, Syntetolja är "överkurs" på våra bilar. Men det skadar ju inget vid den bytesintervallen. BTR finns det gott om på skroten, försök hitta från en bil som inte har stått för länge, membraner "torkar in". Sug i det röret för vakuumslangen, det ska vara helt tätt. Det är samma BTR till alla 7/900 modeller med LH2,2 eller 2,4. Jag köpte en justerbar på Misab, art nr. 403, 895:-. Passar "bolt on" i railsen. Jag har den som satt i min B234 motor innan, men den är ju gammal (42000 mil) finns nog bättre på skroten.

Mvh
Lennart[/quote]

Skadar inte att testa att byta BTR och se om det blir någon skillnad.

Hur mycket soppa drar er bil? Tankade min idag för andra gången sedan jag bytte lambdan. FÖrsta tankningen hade bilen dragit mindre, men idag när jag tankade för andra gången ligger bilen trots alls strax under litern, ca 0,95-0,98 l/mil... Tycker det är väldigt dåligt med tanke på att innan bilen började krångla låg den mellan 0,8-0,85 l/mil blandad körning. ??:-/

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]