Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
Tack för era råd och synpunkter! I helgen ska jag ta itu med detta när det finns lite dagsljus. Olja och filter är inte mer än 500 mil gamla, men visst provar jag gärna att byta.

Kortkörningar är verkligen något jag försöker undvika. Vi flyttade dock för knappt två veckor sedan (en sträcka på 1,5 km) och tyvärr blev det oundvikligt med en hel del vändor fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nicolai skrev:Olja och filter är inte mer än 500 mil gamla, men visst provar jag gärna att byta.
Jag kör sällan mer än 500 mil, byter en gång om året. Frugan kör lite mer, har ställt "servicelampan" på 600 mil, vilket blir 2 ggr om året. Innan gick frugans c:a 1500 mil mellan bytena (en gång om året), men den "koksade" igen som jag skrev ovan trots "världen bästa olja" Mobil 1, 5W/50 Helsyntet. Numera kör jag på Semisyntetisk Mobil 2000X 10W/40. Den oljan (semisyntetisk, inte nödvändigtvis Mobil) är den "bästa" oljan för "pendlarbilar" med många kallstarter och inte så många mil vid varje körning. Detta är inget "påhitt av mig, läst i en test i en båttidning. Dom testade just hur oljan "tog upp" kondensvatten, det blir lätt mycket sådant i (framför allt utombords 4-takt) båtmotorer.
Tänk bara på att motorn ska vara ordentligt varm när du byter oljan

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Värt att tänka på är ju att en rak 6:a som går på 5 cylindrar inte på långa vägar går lika illa som en 4:a som går på 3...

Problem med korta körningar med de tidiga vitmotorerna sk. gräsklipparsyndrom uppkommer om man kör mycket kort stund med motorn 1-60 sekunder. Den sprutar in så mycket bränsle att oljefilmen i cylindrarna försvinner och du tappar komp, vilket ibland tolkas som att hydraultryckarna har hängt sig. Misstänker du det ta ur tändstiften och droppa några droppar olja i alla cylindrar...

/Johan
av rid54
frasse4 skrev:Värt att tänka på är ju att en rak 6:a som går på 5 cylindrar inte på långa vägar går lika illa som en 4:a som går på 3...

Problem med korta körningar med de tidiga vitmotorerna sk. gräsklipparsyndrom uppkommer om man kör mycket kort stund med motorn 1-60 sekunder. Den sprutar in så mycket bränsle att oljefilmen i cylindrarna försvinner och du tappar komp, vilket ibland tolkas som att hydraultryckarna har hängt sig. Misstänker du det ta ur tändstiften och droppa några droppar olja i alla cylindrar...

/Johan
Detta finns ett par konversationer om (med lite olika åsikter och förklaringar), men TS upplevelse påminner mycket om vad jag själv råkat ut för ett par gånger: Startar kall motor (inga problem), flyttar bilen kort sträcka, stänger av. Nästa start misslyckas pga att motorn låter kompressionslös (startmotorn "går lätt", ingen normal, pulserande startmelodi). Försöker igen och motorn startar efter 5-10 sekunder, går på några cylindrar och knackar obehagligt, men efter ett par minuter är allt som vanligt igen. Det finns två åsiktsriktningar här: Endera misstänker man att det är nåt med ventilrörelsen (ingen komp, knackar ovanligt; alla ventiler stänger inte?) eller så menar man att bensin sköljt bort oljefilmen och att kompet då försvunnit. Tycker nog ingen av dessa förklaringar är omedelbart självklar, bland annat undrar jag om det är sådant kolvspel i en fungerande motor, att borttvättad oljefilm får den att bli helt kompressionslös. Hursomhelst så hoppas jag att TS återkommer med hur det går. Om det går att starta motorn överhuvudtaget så borde det ju inte vara nödvändigt att ta loss tändstift, utan bara låta den gå på tomgång tills den blivit ljummen och (troligen) går fint igen.
av jaka
Hej!
Som du misstänker kan inte bensinen i förbränningsrummet orsaka ditt fel. Bensinångorna skulle hur som helst antändas av gnistan från tändstiften även om kompressionen skulle minska pga ökad bensininsprutning.
Har du kollat att soppa kommer fram till spridarna? Och att du har bra gnista?
av Nicolai
Ja, det visade sig att även jag drabbats av fenomenet med förmodad ventillyftarlåsning. Vid ny start idag lät det av någon anledning något bättre, mer klassiskt ventilknackljud. Efter tio minuters försiktig körning var missljudet borta och motorgången jämn.

Tack för goda synpunkter och, som oftast, intressant diskussion!
Vad bra att det löste sig!

Jag ville inte kladda ner tråden med OT tidigare, men är nyfiken om någon har en bra förklaring, då det som det nämndes tidigare finns flera teorier kring detta. Men vad jag tänker så har ju dessa motorer hydrauliska tryckare, dvs. de korrigerar ventilspelet automatiskt. De har alltså fortfarande ventilfjädrar som lyfter ventilerna och kamaxlar som tycker dem. Om nu minst en tryckare till varje cylinder hängde sig öppna samtidigt (så man tappar all komp), varför skulle man då få ventiltick när bilen sedan startar då det inträffar när det saknas olja i tryckarna och ventilspelet blir för stort. - Samtidigt konstigt sammanträffande att bilen tickar då den startar...
av rid54
Det finns som sagt ett par teorier om detta.... Som vanligt med olika teorier kan det genereras "värme" när de kommer upp till diskussion och jag vill inte ta ställning för någondera MEN: den teori som handlar om ventillyftarna har inget med för stort spel att göra, utan att de hydrauliska tryckarna blir "sträckta", dvs utvidgar sig för mycket (pga oljetrycket) och då stänger inte ventilerna som har de drabbade tryckarna, inte förrän de läckt ned till normallängd. Den bakomliggande orsaken har av vissa hävdats vara att ventilspindlarna helt enkelt av någon anledning går trögt och de (inte alltför starka) ventilfjädrarna inte förmår hinna stänga och att tryckaren därför sträcks av oljetrycket och sedan stänger inte ventilen alls. Knackandet har då sitt ursprung i att kolven tar i ventiltallriken. Jag har inget problem med den teorin eftersom den förklarar alla fenomenen (ingen komp, knackande), men varför ventilerna skulle gå trögt är inte klarlagt.

Teorin om att för mycket bensin sköljer bort oljefilmen och på det viset orsakar dålig komp är inte omöjlig, men jag har väldigt svårt att tro att läckaget förbi kolv + ringar skulle vara så stort bara för att det inte finns en oljefilm. När motorn strular på detta vis låter det närmast som man tagit ur tändstiften, dvs det är inte "dålig komp", det är typ "ingen komp". Dessutom förklaras inte knackljuden (tycker jag).
rid54 skrev:Det finns som sagt ett par teorier om detta.... Som vanligt med olika teorier kan det genereras "värme" när de kommer upp till diskussion och jag vill inte ta ställning för någondera MEN: den teori som handlar om ventillyftarna har inget med för stort spel att göra, utan att de hydrauliska tryckarna blir "sträckta", dvs utvidgar sig för mycket (pga oljetrycket) och då stänger inte ventilerna som har de drabbade tryckarna, inte förrän de läckt ned till normallängd. Den bakomliggande orsaken har av vissa hävdats vara att ventilspindlarna helt enkelt av någon anledning går trögt och de (inte alltför starka) ventilfjädrarna inte förmår hinna stänga och att tryckaren därför sträcks av oljetrycket och sedan stänger inte ventilen alls. Knackandet har då sitt ursprung i att kolven tar i ventiltallriken. Jag har inget problem med den teorin eftersom den förklarar alla fenomenen (ingen komp, knackande), men varför ventilerna skulle gå trögt är inte klarlagt.

Teorin om att för mycket bensin sköljer bort oljefilmen och på det viset orsakar dålig komp är inte omöjlig, men jag har väldigt svårt att tro att läckaget förbi kolv + ringar skulle vara så stort bara för att det inte finns en oljefilm. När motorn strular på detta vis låter det närmast som man tagit ur tändstiften, dvs det är inte "dålig komp", det är typ "ingen komp". Dessutom förklaras inte knackljuden (tycker jag).
som sagt ingen erfarenhet av denna motor. men på mb både bensin och diesel så knackar/tickar det duktigt vid kallstart innan dom fått upp oljetrycket, men märks inget på motorgången annat än att det låter som en stenkross.
det där att bränslet sköljer ort oljehinnan i loppet är vanligt på äldre dieslar, startar inte motorn ganska snabbt så kan man tappa kompen och då är en diesel nästan omöjlig att få igång. men att det skulle göra det på en bensinare har jag svårt att tänka mig eftersom gnistan är det viktiga för att få den och tända
Något som för mig är förbryllande är att startmotorn sjöng som om det inte fanns något motstånd (påminde om en motor med kamkedjebrott jag råkade ut för en gång) men att motorn ändå lät förhållandevis normalt när den startade. Med öppen huv lät motorn OK förutom det distinkta knackandet som i mitt fall kom från motorns bakkant. Skulle en komplös motor ändå starta på två sekunder och tända på alla cylindrar?

Edit: oslas inlägg kom emellan medan jag skrev.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]