- fre 15 nov 2013, 20:22
#805640
En kompis fick problem helt plötsligt. Detta hände på en båt (för c:a 15 - 20 år sedan) , Nimbus 26, med ny generator och en ny typ av regulator som "optimerade" laddningen på ett då nytt sätt. Regulatorn använde laddningslampan som typ felkodslampa, som blinkade med olika intervall vid olika fel på laddning och elsystem. När batterierna laddades skulle lampan blinka i ett visst intervall, men när batterierna var fulladdade skulle lampan slockna. Efter 2 dagar i skärgården blinkade lampan fortfarande, då letade vi upp manualen och efter mycket läsande kom vi fram till att det skulle kunna vara dålig kontakt någonstans, men var. Efter kontroll av allt vi kunde hitta i motorrummet (vi låg vid yttersta skären utanför Lysekil, Brandskär),vi hade begränsat med verktyg. Följde kablar via huvudströmbrytare och säkringar. Hittade inget. Fick "röja upp" dubbelsängen i akterruffen, där sitter 4st batterier, 2 st till motorn och 3 st till förbrukning (kyl, belysning, värme). En av batteri kabelskorna var varm. Rengöring och lite nytt fett, så startade vi motorn och efter 5 minuter slocknade lampan.
Vad jag menar är att allt måste kollas, en gång till. Dom enklaste felen kan ställa till det. Vi hade att göra en hel dag med felsökning (fruar och barn badade och hade trevligt), men det var ju ett löjligt enkelt fel när vi äntligen hittade det.
Eftersom du har så stor förbrukning så måste du söka igenom allt som är eftermonterat, felet kan vara "dålig kontakt" någonstans, precis var som helst, kolla noga jordpunkterna. Många missar det där med jord, men lika mycket ström som lämnar generatorn, ska ju faktiskt tillbaka till den. Kolla huvudströmbrytaren först.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V