PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#805640
En kompis fick problem helt plötsligt. Detta hände på en båt (för c:a 15 - 20 år sedan) , Nimbus 26, med ny generator och en ny typ av regulator som "optimerade" laddningen på ett då nytt sätt. Regulatorn använde laddningslampan som typ felkodslampa, som blinkade med olika intervall vid olika fel på laddning och elsystem. När batterierna laddades skulle lampan blinka i ett visst intervall, men när batterierna var fulladdade skulle lampan slockna. Efter 2 dagar i skärgården blinkade lampan fortfarande, då letade vi upp manualen och efter mycket läsande kom vi fram till att det skulle kunna vara dålig kontakt någonstans, men var. Efter kontroll av allt vi kunde hitta i motorrummet (vi låg vid yttersta skären utanför Lysekil, Brandskär),vi hade begränsat med verktyg. Följde kablar via huvudströmbrytare och säkringar. Hittade inget. Fick "röja upp" dubbelsängen i akterruffen, där sitter 4st batterier, 2 st till motorn och 3 st till förbrukning (kyl, belysning, värme). En av batteri kabelskorna var varm. Rengöring och lite nytt fett, så startade vi motorn och efter 5 minuter slocknade lampan.
Vad jag menar är att allt måste kollas, en gång till. Dom enklaste felen kan ställa till det. Vi hade att göra en hel dag med felsökning (fruar och barn badade och hade trevligt), men det var ju ett löjligt enkelt fel när vi äntligen hittade det.
Eftersom du har så stor förbrukning så måste du söka igenom allt som är eftermonterat, felet kan vara "dålig kontakt" någonstans, precis var som helst, kolla noga jordpunkterna. Många missar det där med jord, men lika mycket ström som lämnar generatorn, ska ju faktiskt tillbaka till den. Kolla huvudströmbrytaren först.

Mvh
Lennart
#805723
Ska testa att koppla laddkabeln direkt på batteriet o se om det laddar bättre då för just nu sitter den på huvudströmbrytaren (som jag tror är felet) men det blir imorn. Det är ju bara två kablar som sitter på generatorn alltså laddkabeln samt laddningslampan så det kan ju bara va fel på laddkabeln, eller har jag fel?
av rid54
#806263
11,8 V är en spänning som antyder ett belastat batteri (i god kondition), som inte får laddning. Jag har träffat på generatorer som lägger av om styrkabeln (alltså från laddlampan motsv.) tappar kontakten. Om den tjockare huvudkabeln från generatorn till batteriet och generatorns (och batteriets) jordning är OK, så bör den tunna kabeln och dess kontakt kontrolleras noga. Annars är det dags att kolla generatorkolen (även på en ny kan de trassla, om de t.ex kärvar i sina "lopp", eller nån fjäder är dålig etc).
#806285
Men om laddlampan lyser när jag startar tändningen o släcks när jag startar den så kan det väll inte va något fel på den kabeln? En ny tjock kabel har dragit till min huvudströmbrytare från generatorn så det är lugnt.

Innan jag köpte den så hade dom bänkat den o inga fel hittades så generatorn är det nog inge fel på.
av rid54
#806326
Jag har läst tråden igen och känner lite osäkerhet rörande "huvudströmbrytaren". Exakt var är den inkopplad? En generator är normalt kopplad direkt till batteriet och det är inga problem med det, oavsett dess "styrka". En brytare skapar risken att man bryter laddanslutningen med generatorn igång och det kan skada den. Att en generator slutar ladda (vilket känns som en möjlig situation här) kan bero på att det blir avbrott i laddkabeln (borde inte vara så sannolikt), att det blir störning i magnetiseringen pga dålig kontakt i borstarna eller fel på regulatorn, eller att det är något glapp i diodarrangemanget "inuti" generatorn. Det du säger om laddlampan är iofs helt rimligt, men jag skulle ändå kolla anslutningen (flatstift, ofta; kan ha dålig kontakt). Att generatorn funkat bra i provbänk är ingen garanti att den fortsätter funka felfritt.
#806336
Men om det skulle bli en kortis i t.ex generatorn så börjar ju det brinna så det är därför jag har satt den på huvudströmbrytaren. ska kolla flatstiftet som laddlampan sitter i på tändningslåset, kan va där problemet sitter.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]