Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Det finns väl många faktorer till att man kör "olagligt".

Folk som kör olagligt oavsett vad det står på skyltarna, stressade, tidsoptimister, hastigheter som är satta pga dåliga vägar eller hastigheter som är lågt satta fast att det är bra/säkra/fina vägar. Såhär kan man väl fortsätta med många olika faktorer osv ...

Ta tex 2+1 vägar som man påstår bygga för säkerheten men allt handlar om att spara pengar vilket skapar stress, irritation, störande moment när man färdas på 2+1 vägar.

Man kör på 2+1 väg där hastigheten är 100 km/h. Man kommer i fatt en lastbil (eller flera) som kör i 80 km/h. Kö efter lastbilen/lastbilarna samla snabbt upp. Då kommer man till de få tillfällen man har möjlighet att köra om denna lastbil/lastbilar. Sedan får man ta in i beräkningen övriga bilar i kön, längden på kön och vart i kön man själv befinner sig. En bil som väljer att gå ut och köra om i 90 km/h på 100 km/h. Det innebär att färre bilar kan köra om, vid de få tillfällena, lastbilen/lastbilarna som kör i 80 km/h.
av umekille
Nu är det ju inte så ofta en lastbil kuskar 80...
jag har varit med många ggr bli omblåst fast jag
legat närmare 100.
Hörde uttrycket "Tid är pengar" i någon diskussion
vid ett fikabord på jobbet.
Användarvisningsbild
av PLA
Den närmaste byhåla, jag bor vid, har nu infört 30, 40 och 50 som försök. En hjärndöd har blandad skylten och satt upp dom, och försöker man att hitta en sort av logik, är där hög chans att bli inlåst, fastgjort till en säng.

Hur (%!#"&#/=&#%#"#!!) ska man lära dom unga att köra efter förhållanden och respektera hastighetsgränserna ?
Jag misstänker det är en kollektiv straff för att enstaka kör för fort. Nu kör alla för fort, för där är ingen respekt kvar <stort suck>.
Användarvisningsbild
av Nexus
SvenB skrev:Det finns en 30 sträcka som jag inte förstår. Det är i Mellösa, där vägen från Harpsund mynnar ut på vägen mot civilisationen. Vad sjutton skall den vara bra för. Dessutom står relativt ofta den portabla hastighetskameran uppställd där.
För att jag inte vill mina brorsbarn ska bli överkörda! När barnen leker så tänker de sig inte alltid för hur mycket man än tjatar på de. Du kanske inte vet att kiosken mm ligger på motsatt sida vägen och många barn passerar vägen dagligen .... Men går ju undvika genom ta en annan väg :roll:

Vid vägarbeten, förbi skolor mm håller jag alltid rådande hastighet om inte ännu lägre om jag ser en arbetare stå mycket nära trafiken.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nexus skrev:
SvenB skrev:Det finns en 30 sträcka som jag inte förstår. Det är i Mellösa, där vägen från Harpsund mynnar ut på vägen mot civilisationen. Vad sjutton skall den vara bra för. Dessutom står relativt ofta den portabla hastighetskameran uppställd där.
För att jag inte vill mina brorsbarn ska bli överkörda! När barnen leker så tänker de sig inte alltid för hur mycket man än tjatar på de. Du kanske inte vet att kiosken mm ligger på motsatt sida vägen och många barn passerar vägen dagligen .... Men går ju undvika genom ta en annan väg :roll:
Ja dina brorsbarn är ju en anledning som någon. :lol: Jag har inte sagt att jag har någon svårighet med den 30 sträckan, lika lite som någon annan. Bara att jag inte förstår varför SÄPO vill ha fri framfart från Harpsund. Jag kan inte tänka mig någon annan anledning för kiosker/affärer brukar inte ha 30 begränsningar.
av rid54
För egen del kan jag ju bara säga, att jag helt enkelt kör fortare än skyltat i vissa fall och det är när jag gör en annan bedömning än den som satt fartgränsen. Fartgränsen ska ju vara satt med hänsyn till ett antal parametrar (trafiktäthet, trafikarbetets nytta, risker pga trafikens art (gående, cyklar, barn) och pga vägen (smal, kurvig etc). Under vissa förhållanden är säkert fartgränsen helt rätt, dvs den passar bra vissa tider på dygnet, men under vissa andra förhållanden är den löjlig. Gäller naturligtvis sådana ställen där man själv kan förstå situationen; på okända vägar och där man inte kan övetblicka riskerna runt vägen måste man ju göra andra bedömningar, förslagsvis kan man då hålla fartgränsen...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]