Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Under våren lämnade jag min xc70 -07 till volvoverkstaden eftersom den drog åt höger. En fyrhjulsinställning behövdes enligt mekanikern som inte kunde hitta några glapp eller så. Jag upplevde dock att den fortsatt drog åt höger och en hjulinställning gjordes igen, flera mekaniker ska ha provkört bilen och framdäcken provade vi att byta plats på (finns ingen snedslitning dock) men ingen hittar något fel.

Jag upplever fortfarande att den drar åt höger. Sneddragningen kan liksom komma och försvinna när stötdämparna får jobba, alltså vid guppig väg, och det finns ett svagt klapprande ljud från framvagnen, vänster sida tror jag. Ibland nästan metalliskt ljud.
Vid landsvägskörning får man liksom hålla emot hela tiden, när vägen lutar svagt men tydligt åt vänster går bilen rakt så jag är säker på att det inte är vägens lutning som är problemet.

Jag vet att tidigare ägare bytte nivådämpare endast på vänster bak vid ca 16 000 mil, nu har bilen gått drygt 20k. Min volvomekaniker sa att detta inte påverkade i det här fallet men han har inte heller någon annan idé om vad problemet kan vara. Finns inga oljeläckage från servo eller dämpare.

Jag själv har bilmekartummmen mitt i näven men har läst om andras bekymmer där fjäderbenslagringen kan ställa till det. Vad tror ni om det på mina främre fjädrar?

Hjälp mig med lite idéer som jag kan ta med nästa gång jag träffar volvoverkstaden.

Tack på förhand.
av rid54
En seriöst genomförd hjulinställning borde ju innehålla en kontroll av alla bussningar etc i hjulupphängningen och styrningen, men för säkerhets skull kanske du skulle se över detta noga, ifall att... Fjäderbenslagring är ju en sån sak som kan påverka, men jag skulle nog ha trott att inställningsprocessen borde avslöjat något eventuellt glapp (men kanske inte...).

Edit: Jag tror inte heller att ensidigt bytt nivomat ska ha denna effekt, om bilen är olastad. Är den lastad kommer ett bakhjul att ha extra lyftkraft och det andra inte (om nivomaten där eventuellt är dålig), så då kan det kanske påverka. Om du kör bilen tom och inte mycket soppa i, är det samma känsla?
nä stopp här nu.
Alla bussningar måste kontrolleras, både i framvagn och bakvagn. Oftast gör de bilen spårig.
Jag tror att felet ligger i något så enkelt som en kass fjäder eller stötdämpare. Byt både fjädrar och dämpare fram !.
Byt till 215/65/R16 så blir bilen mindre slingrig.

Köp de hårdaste dämparna och fjädrarna som du kan hitta så får du bra köregenskaper
rid54 skrev:En seriöst genomförd hjulinställning borde ju innehålla en kontroll av alla bussningar etc i hjulupphängningen och styrningen, men för säkerhets skull kanske du skulle se över detta noga, ifall att... Fjäderbenslagring är ju en sån sak som kan påverka, men jag skulle nog ha trott att inställningsprocessen borde avslöjat något eventuellt glapp (men kanske inte...).

Edit: Jag tror inte heller att ensidigt bytt nivomat ska ha denna effekt, om bilen är olastad. Är den lastad kommer ett bakhjul att ha extra lyftkraft och det andra inte (om nivomaten där eventuellt är dålig), så då kan det kanske påverka. Om du kör bilen tom och inte mycket soppa i, är det samma känsla?
Jag kör nästan alltid olastat men jag märker ingen skillnad de gånger jag har lastat tyngre.

Vet inte om det förklarar bättre men om jag håller ratten stabilt och kör över potthål eller vassa brunnslock känns det ibland att styrningen "ändrar läge", om ni förstår mig rätt. När bilen hoppar till över ojämnheterna så ändras liksom styrningen, den drar plötsligt lite mer åt höger trots att ratten är i samma position.

Det känns i bland också som att den har något lättare att styra tillbaka av sig själv efter en vänstersväng än vid högersväng, då vill ratten gärna bli kvar något åt höger.

Finns fler tips som jag kan ta med mig till verkstaden?
av rid54
Det finns inte så förtvivlat många rörliga delar i hjulupphängningen. I ditt fall tycker jag alla punkter ska kollas, som kan bidra med glapp eller liknande. (Spindelleder, bärarmslagringar, fjäderbensfästen, styrleder, styrväxelinfästningar för framaxelns del och alla länkarmsbussningar och liknande i bakaxeln) Allt är ju "in the open", så det borde inte vara alltför svårt att kolla; inte som att be om att få kolvringsgapet uppmätt, typ.
Jag har ett liknande problem på min v70. Här är det kräningshämmar stagen som är slut. Ska byta dom inom det snaraste.
Det är ett klonkande från framvagnen och att den drar till höger. Likadant när jag accar fullt så känns det att den slingrar sig.
LAB;arna får bilen att dra snett vid acceleration, men främst vid inbromsningar. det är lätt att kolla dem och de har garanterat blivit gjord innan inställningnen
Min XC hade precis samma problem. Man trodde på verkstan det var ett däckproblem. Men så la högre framfjäder av, den blev bytt och samtidig försvann högervridningen. Hur det har samband, har jag ingen aning om.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]