Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
#999680
Då är vi ju där igen, varför skulle någon välja att ställa ljusvredet i "0-läget"? Då måste man ju alltid göra ett val när det blir mörkt, vilket för att "man" åker omkring med släckta bakljus och en ljusstrip i fram...
Användarvisningsbild
av PaNi
#999683
BennyL skrev:Då är vi ju där igen, varför skulle någon välja att ställa ljusvredet i "0-läget"? Då måste man ju alltid göra ett val när det blir mörkt, vilket för att "man" åker omkring med släckta bakljus och en ljusstrip i fram...
Jag gör det ibland. Kanske töntigt, men jag stör mig på att med vredet i auto-läge drar xenonen igång när jag startar bilen i garaget för att sen gå över på LED-ljus när jag backat ut i solen. Och ja, trots att jag är man i 45-årsåldern och kör bättre än 99% av befolkningen så har det hänt att jag glömt vredet på noll. Eller ännu värre, jag kör medvetet vidare med vredet i noll eftersom solen skiner från en klarblå himmel. Parkerar sen bilen och min höna tar den på kvällen/natten och förstår inte varför det är så mörk och bilarna bakom blinkar på henne.

Nej Volvo, bygg bort den mänskliga faktorn och se till att bakljusen alltid är tända, även i läge noll!
Senast redigerad av 1 PaNi, redigerad totalt 0 gånger.
av III
#999693
PaNi skrev:
BennyL skrev:Då är vi ju där igen, varför skulle någon välja att ställa ljusvredet i "0-läget"? Då måste man ju alltid göra ett val när det blir mörkt, vilket för att "man" åker omkring med släckta bakljus och en ljusstrip i fram...
Jag gör det ibland. Kanske töntigt, men jag stör mig på att med vredet i auto-läge drar halogenen igång när jag startar bilen i garaget för att sen gå över på LED-ljus när jag backat ut i solen. Och ja, trots att jag är man i 45-årsåldern och kör bättre än 99% av befolkningen så har det hänt att jag glömt vredet på noll. Eller ännu värre, jag kör medvetet vidare med vredet i noll eftersom solen skiner från en klarblå himmel. Parkerar sen bilen och min höna tar den på kvällen/natten och förstår inte varför det är så mörk och bilarna bakom blinkar på henne.

Nej Volvo, bygg bort den mänskliga faktorn och se till att bakljusen alltid är tända, även i läge noll!
Precis så upplever jag det också. Onödigt tända halvljuset inne i garaget, tänd ju även i tunnel eller när det är regn eller mulet, onödigt att slita på halvljusen som är dyra. För att få bakljusen att lysa vrider jag ibland över till parkeringsljus men glömmer då ofta slå över till noll när jag parkerar. Ännu inte tömt batteriet men det kommer såklart.
Tror det är dags att höra av sig till Volvo igen. Hade varit bra med ett val i menyn för belysningen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#999706
Varför inte vrida över till AUTO läget så fort ni kommit ut från garaget då :roll: Det brukar jag göra, då glömmer man inte bort det.
av III
#999710
Den drar igång halvljuset både i tid och otid, om det är rejält mulet, vid lätt regn, tunnel osv. För att inte tala om start i garaget. Xenonlamporna slits ju inte mycket vid konstant lysande utan vid uppstart. Vill undvika det och spara dom tills dom behövs. Dessutom ingen tjänstebil så jag får betala lamorna själv och kan dom sparas så gör jag gärna det.
Halvljus är självklart vid mörker, rejält regn osv.
av Lövet
#999715
III skrev:Den drar igång halvljuset både i tid och otid, om det är rejält mulet, vid lätt regn, tunnel osv.
Jo, men tanken är ju att det ska gå igång vid tunnel och regn! Du ska inte åka med DRL då.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#999716
Om det är rejält mulet vill man väl ha bakljusen tända och därför undvika läge 0 ? Tycker automatiken sköter det bra , när den växlar över till halvljus är det såpass mörkt/grått att det behövs
Användarvisningsbild
av ER
#999760
PaNi skrev:
BennyL skrev:Då är vi ju där igen, varför skulle någon välja att ställa ljusvredet i "0-läget"? Då måste man ju alltid göra ett val när det blir mörkt, vilket för att "man" åker omkring med släckta bakljus och en ljusstrip i fram...
Jag gör det ibland. Kanske töntigt, men jag stör mig på att med vredet i auto-läge drar xenonen igång när jag startar bilen i garaget för att sen gå över på LED-ljus när jag backat ut i solen. Och ja, trots att jag är man i 45-årsåldern och kör bättre än 99% av befolkningen så har det hänt att jag glömt vredet på noll. Eller ännu värre, jag kör medvetet vidare med vredet i noll eftersom solen skiner från en klarblå himmel. Parkerar sen bilen och min höna tar den på kvällen/natten och förstår inte varför det är så mörk och bilarna bakom blinkar på henne.

Nej Volvo, bygg bort den mänskliga faktorn och se till att bakljusen alltid är tända, även i läge noll!
Nej ta bort läge noll, auto ersätter nollan med bravur. Nollan orsakar för mycket skräp på vägarna med felaktig belysning då DRL kan användas enbart i klart väder, minsta lilla mulet så är det halvljus på så det är bra att auto drar på halvljuset "i tid och otid" då om jag fattar det struntar i detta om det sker för många gånger på kort tid. Inte så att xenonlampor kostar 2000kr/st längre så man kan skylla på priset.
av III
#999889
ER skrev:
PaNi skrev:
BennyL skrev:Då är vi ju där igen, varför skulle någon välja att ställa ljusvredet i "0-läget"? Då måste man ju alltid göra ett val när det blir mörkt, vilket för att "man" åker omkring med släckta bakljus och en ljusstrip i fram...
Jag gör det ibland. Kanske töntigt, men jag stör mig på att med vredet i auto-läge drar xenonen igång när jag startar bilen i garaget för att sen gå över på LED-ljus när jag backat ut i solen. Och ja, trots att jag är man i 45-årsåldern och kör bättre än 99% av befolkningen så har det hänt att jag glömt vredet på noll. Eller ännu värre, jag kör medvetet vidare med vredet i noll eftersom solen skiner från en klarblå himmel. Parkerar sen bilen och min höna tar den på kvällen/natten och förstår inte varför det är så mörk och bilarna bakom blinkar på henne.

Nej Volvo, bygg bort den mänskliga faktorn och se till att bakljusen alltid är tända, även i läge noll!
Nej ta bort läge noll, auto ersätter nollan med bravur. Nollan orsakar för mycket skräp på vägarna med felaktig belysning då DRL kan användas enbart i klart väder, minsta lilla mulet så är det halvljus på så det är bra att auto drar på halvljuset "i tid och otid" då om jag fattar det struntar i detta om det sker för många gånger på kort tid. Inte så att xenonlampor kostar 2000kr/st längre så man kan skylla på priset.
Nix, hade jag tyckt autoläget skött detta bra hade jag använt det. Xenonlampor är dyra. Reflektorer, linser är ännu dyrare då hela strålkastaren behöver bytas. Halvljus behövs knappast när det är lite mulet då drl syns bra då de bländar men lyser upp uselt. Är det mörkt, kraftig nederbörd så ska ju halvljuset såklart vara tänt. Men genom en tunnel behövs knappat halvljus. Tycker du en V60 med drl syns sämre i en tunnel än en dito med halvljus? Kanske men knappast dåligt däremot utan bakljus syns den dåligt bakifrån. I mitt garage behövs verkligen inget halvljus under tiden det tar att baka ut i solskenet. 2000 kr säger du, kanske kostar den 1000 kr styck, båda behöver bytas samtidigt. Ev tillkommer arbetskostnad och med lite otur en ljusinställning. Kanske växelpengar för en men mycket för en annan. Nä Volvo, fixa en rad i menyn där detta kan väljas så passar det både den som vill ha halvljus tänt och den som inte vill och även den som inte vill ha bakljusen tända.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#999911
III skrev:Japp. Får lysa och inte måste vara släckta. Min -14 har som skrev ovan den funktionen att bakljusen är tända i autoläget men i läge 0 så lyser drl fram men inga lampor bak. Har försökt få baklamporna att lysa med drl fram men ej gått att lösa enl. Volvo. Jag hoppas de snarast kommer med en uppdatering eller valmöjlighet. Ni som vill ha detta kanske kan mejla Volvo så de ser att flera vill kunna ha bakljusen tända.
Ni som har VIDA och programeringsgrejen (vad den nu heter? DICE?), går det att ställa om så att bakljusen lyser även i "0-läget" tillsammans med DRL?

Tjenare. Har en 960 1992 med 6-cyl som just nu by[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]