Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Jag har i nuläget konverterat min V70N med volvos originala bi-xenon strålkastare som kom mellan 02-04 (dem glas & svarta insatser, dvs ej facelift)

När jag gjorde detta igår så installerade jag följande:

* Strålkastarna tillsammans med kablagen som behövs
* Nytt ljusvred (utan chans till att höja/sänka halvljusen manuellt)
* Lägesgivare till länkarm inkl kablage och kopplade in den i kabel mattan. (OHM mätt och den fungerar)

Allt frid och fröjd tills jag vrider på tändningen och ser att strålkastarna justerar sig till nödläge (dvs att dem lyser inte mer än 5-6meter framför bilen)
Jag sätter tillbaka original ljusvredet/reglaget och strålkastarna justerar upp sig och jag kopplar ur motorerna som driver dessa insatser och kör så för stunden.

* Frågan är helt enkelt, går det med något trix / fix att få volvo eller man själv kan aktivera lägesgivaren bak?
allt är fördragit men det verkar som REM & CEM skiter i signalerna från lägesgivaren då bilen inte vet att det finns en sådan installerad.

Kan volvos VIDA aktivera denna? Eller är allt nedlåst så det inte går för servicefirmorna att göra detta?
jag kontaktade min lokala verkstad och dem visste inte om det gick tills dem hade provat till en kostnad för 765:- (pengar i sjön om dem inte kan ändra i Car Configen)

Någon som gjort följande och fått det att fungera på sin Volvo?

/Andreas
Jag har gjort det på min Xc90, från halogen till xenon och fått allt att fungera med lägesgivare etc. Finns i min tråd på svxc.se.

Du behöver skicka mig din CEM eller åka hit med bilen. Det krävs en ändring i din CarConfig som inte går att göra själv med Vida eller hos Volvo verkstad. Men jag fixar det med omprogrammering av CEM utan problem :D

PM för mer info.

S
efter min hjälp så kan man själv (om man har köpt en DiCE, typ kina-Vida-kopia) programmera om bilen med hjälp av filer från mig och DiCE'en. Så vill man göra så.. så går det också.

Men om man har alla rätta komponenter och _inga_ felkoder (som det blir efter ändring av CarConfig) så ska det nog inte behövas eftersom allt fungerar som det ska på bilprovningen :D
johnnype skrev:Jag har gjort det på min Xc90, från halogen till xenon och fått allt att fungera med lägesgivare etc. Finns i min tråd på svxc.se.

Du behöver skicka mig din CEM eller åka hit med bilen. Det krävs en ändring i din CarConfig som inte går att göra själv med Vida eller hos Volvo verkstad. Men jag fixar det med omprogrammering av CEM utan problem :D

PM för mer info.

S
Detta låter juh underbart. Jag har ca 2timmars resväg till dig, görs allt via OBD anslutningen?
det finns inga felkoder i CEM sist gång jag var inne för analys utav felkoder. (finns en i ECM för tillfället som jag inte får väck!)
johnnype skrev:Men om man har alla rätta komponenter och _inga_ felkoder (som det blir efter ändring av CarConfig) så ska det nog inte behövas eftersom allt fungerar som det ska på bilprovningen :D
Så bilprovningen vet inte om bilen har halogen- eller xenonljus från fabrik utan så länge ljusbilden är rätt osv så går den igenom? Eller är det rentav så att man "får" göra bytet så länge det blir rätt dvs Volvos originalxenon är okej?

Trodde för övrigt man bara kollade felkoder på avgassystemet på besiktningarna...?
Schmoyoho skrev:
johnnype skrev:Men om man har alla rätta komponenter och _inga_ felkoder (som det blir efter ändring av CarConfig) så ska det nog inte behövas eftersom allt fungerar som det ska på bilprovningen :D
Så bilprovningen vet inte om bilen har halogen- eller xenonljus från fabrik utan så länge ljusbilden är rätt osv så går den igenom? Eller är det rentav så att man "får" göra bytet så länge det blir rätt dvs Volvos originalxenon är okej?

Trodde för övrigt man bara kollade felkoder på avgassystemet på besiktningarna...?
Så jag har fattat det. Man får dock inte byta från halogen till Xenon egentligen, eftersom bilen är helbilsgodkänd. :)
svergie2 skrev:
Schmoyoho skrev:

Så jag har fattat det. Man får dock inte byta från halogen till Xenon egentligen, eftersom bilen är helbilsgodkänd. :)

Bilarna i sig V70N är helgodkända med Xenonljus egentligen, men det finns tyvärr bilar som inte kom levererade med xenon från fabrik vilket är sjukt irriterande.

Du måste ha lastgivaren på bäraren bak så den kan justera strålkastarna vid behov, och denna går inte att aktivera då enligt johnnype utan hans kunskap. då CEM måste hackas och moddas/låsas upp.
Efterssom jag hade lite dötid körde jag in på besiktningen för att "testa" om jag kan åka igenom utan problem.

Dem kollade givetvis om det satt givare under bilen.
men tyvärr var ljusbilden för låg (båda sidorna) (även om strålkastarna var justerade med det manuella vredet till topp läget)

Åkte till Volvo och beskrev mitt problem och dem kommer att göra en manuell inställning utav strålkastarna då VIDA inte lirar mot dessa eftermonterade strålkastarna utan att ha förinstallerat mjukvaran.
Trasig ABS givare, men var?

Hej, Jag misstänker att jag har en trasig ABS[…]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]