Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Tjena

Bokade för ett tag sedan service på min 2.0F -09 och fick idag hem listan med saker som ska göras. Jag gjorde senaste basservicen vid 8600 mil (Har nu gått närmare 9800 men det var dåligt med tider), och på Min Volvo står det att nästa service ska vara ett oljebyte. Ungefär så jag också uppfattat det. En ganska billig service mao.

På listan över saker står det dock att det även ska bytas olja i automatlådan. Jag sökte mycket på detta innan jag köpte bilen, och fick uppfattningen att det inte finns med på någon service, men ändå rekomenderas. Därför fick jag återförsäljaren att göra detta innan köp för ca 1500 mil sedan. Det känns därför inte helt nödvändigt att göra det igen (även om det vore "skönt" att ha det gjort på en volvo-verkstad så att man vet att det är korrekt utfört)

Hur blir det om jag säger att jag inte önskar göra bytet, blir det inte korrekt service-ordning då eller liknande. Mindre värd stämpel, strul vid nästa service, ja ni vet, lite nojja såhär på kvällen?

Ska såklart ringa och prata med dem, men tänkte att någon kanske har koll :)

Fick för övrigt ingen prisuppgift öht, någon som vet vad följande kan tänkas kosta om jag kör på med allt ihop?

Bild
av Rådlös
Jag har ett serviceschema här. Den bilden du visar upp finns inte på mitt schema, men det kan ju kanske bero på att jag har manuell låda, eller något annat?
Hursomhelst, jag har en B4204S4 -motor. Årsmodell -08. Det finns med automatväxellåda som en kontrollpunkt och det anges bara två gånger på schemat för automater. Först vid 8 000 mil, byt olja och oljefilter. Sedan nästa gång blir vid 16 000 mil, samma åtgärd.
Schemat, som är en utskrift från VIDA sträcker sig bara upp t.o.m 20 000 mil. Jag fick alltså schemat av verkstaden när jag hämtade bilen och betalade servicen senast. Men man kan nog utgå ifrån att serviceintervallerna för automatlådor är 8 000 mil. I alla fall den aktuella lådan på V70 2.0F -08.

Till den som undrar om vad som gäller manuell låda, så står det bara: "Vid läckage från växellådan, kontrollera oljenivån". Och detta är markerat som en kontrollpunkt på varje service. Och detta är alltså "den stora" servicen. Den "lilla servicen" innebär ju bara filter och oljebyte i motorn. Men om det är en verkstad med självaktning och ansvarstagande så säger dom säkert till om dom upptäcker något annat som är i olag. Om inte annat så blir ju det en chans att få mera jobb.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]