Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har äntligen (tror jag) lokaliserat felet som gjort att min vovlo dunkat och bankat under bilen vid start från ettan.

Se gammal tråd på samma problem (jag är inte så snabb på att laga saker ibland =))
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Visar sig att hela bakaxeln vrider sig så mycke så kardanknuten ställer sig för snett

Ska alltså byta bussningarna i stagen ovanför axeln som håller hela axeln i rotationsriktningen. (kommer nån på nåt annat fel som gör att axeln vrider sig så mycke är alla förslag välkomna).

Någon som bytt dessa bussningar innan och kan komma med några bra tips innan jag river skiten? Nåt som är speciellt överjävligt att tänka på???Har dåliga minnen av blodiga knogar och svordommar efter byte av andra bussningar i bakänden på bilen...
Användarvisningsbild
av Caffis
Gängstång grov Lämpliga brickor rör bitar, ser du bilden ? sen är det bara att mosa på bra att smörja lite. Ungefär som att byta knutkors fast här använder du gängstången som skuvstycke. Jag har några riktigt stora hylsor fungkar kanon. Följer den gamla bussningen inte med drar man sönder den, montering tvärt om.
av mlindblom
ser bilden...

nån som vet vad bussningarna heter? så jag inte får med mig fel från mekonomen.
Användarvisningsbild
av Caffis
Om du förklarar så vet dom på mekonomen
av mlindblom
Kan ju berätta hur jag gjorde nu när jobbet är klart åxå. kanske kan tipsa nån i framtiden...?

1. tog loss stagen
2. peta loss gummit som fanns kvar inne i bussningen
3. sågar ett jack i bussningen med bågfil, går sen lätt att banka ut
4. tryck i den nya med skruvstycke. använde hylsan på gamla bussningen att pressa med (hade tryckt ihop den igen med en slangklämma)
av jhallberg
halloj .. jag har en 240 -86 med samma problem fast mitt ljud kommer bara om du gasar på .. Ljudet låter som de kommer ifrån motorrummet höger .. någon som har någon aning?

En av anledningarna till placeringen är att f[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]