Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ultra
Hej.köpte en 740 90årsmodell som saknade rem till servon. Satte dit rem och bytte även trycksaken från pumpen.Hällde i lite atf olja och startade.Allt verkade bra ända tills jag skulle provstyra.Då började ratten snurra av sig själv.Bilen är upphissad. Någon som har någon idé om va det kan vara?
av NilsO
Vet inte, men felet måste ligga inne i styrväxeln, det finns inget utanför den som kan orsaka att det blir så.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Sett det fenomenet på en 240 en gång den svängde själv fast bilen stod på backen.
Lite spekulation bara undrar om det skulle kunna vara någon slags ventil inne i styrväxeln?.
Vi bytte styrväxel då vart det bra så felet måste ligga i styrväxeln som NilsO säger.
Har ingen erfarenhet av att renovera styrväxleln.
Eller om det sitter nån slags justering på styrväxeln? (spekulation).
av ultra
Känslan är nästan att oljan kommer fel väg.Är det möjligt att tidigare ägare förväxlat banjoanslutningarna på styrväxelns undersida.Har inte kollat så noga än innunder.Styrväxeln går normalt upphissad och motorn avstägnd.När jag menar att ratten rör sig själv så menar jag inte på smått vis.I värsta fall får jag leta ny styrväxel men jag hade hoppats på en enklare lösning.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jag menade inte heller att ratten på 240in rörde sig på smått vis. Utan man fick hålla i hårt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Var utför detta en gång för många åt sedan på en Volvo BM LM 218 "baklastare" en gång i tiden. Felet var att styrväxeln (det var en typ hydraulkolv) inte var justerad i "mittläge" så den försökte hela tiden "hjälpa till" att svänga vänster. Det är ju inte alls samma konstruktion på 740, men styrväxeln måste nog vara i ett "0-läge" när man kör rakt fram annars vill kanske servon "hjälpa till" för den tror du svänger. Detta är lite "gissning" för jag har aldrig varit utför samma fel på något annat fordon av något slag. LM 218 är nog för oss äldre den vanligaste typen av hjullastare. Tillverkades 1959 - 1970. Bl.a sådant här var sådant jag jobbade med som "lue" på en mindre bilverkstad på -60 - 70 talet.
thumb_BMVolvoLM218.jpg
thumb_BMVolvoLM218.jpg (8.72 KiB) Visad 3156 gånger
Det sista var lite onödig nostalgi.... :oops:

Mvh
Lennart
av Arne
På hjullastarna brukar det sitta en orbitrol, det är en helt annan teknisk konstruktion. Enklast är att hitta en "ny" styrväxel på skroten. Det finns två fabrikat på 700/900 serien.
av NilsO
lennarte skrev:styrväxeln måste nog vara i ett "0-läge" när man kör rakt fram annars vill kanske servon "hjälpa till" för den tror du svänger
Styrväxeln i en bil har inget sådant 0-läge.* Man skulle kunna sätta ett för långt styrstag på ena sidan och ett för kort styrstag på andra sidan så att ratten stod ett helt varv fel – ratten skulle ändå stå stilla när man körde rakt fram.

Att ratten vill gå tillbaka när man svänger (och bilen rullar) beror inte på servot, utan på hur hjulupphängningen är konstruerad.

*) Naturligtvis finns ett undantag, och naturligtvis stod Citroën för det, sk Diravi-styrning.
av ultra
Har nu kollat lite mer.Är det inte så att trycksaken har lilla banjon på styrväxeln och den större går till returen. tänkte om dom tidigare ägarna chansat lite vid montering. Isånnafall så måste jag göra lite nya slangar.
Någon som vet om det är så med de olika storlekarna på banjoskruven.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:
lennarte skrev:styrväxeln måste nog vara i ett "0-läge" när man kör rakt fram annars vill kanske servon "hjälpa till" för den tror du svänger
Styrväxeln i en bil har inget sådant 0-läge.* Man skulle kunna sätta ett för långt styrstag på ena sidan och ett för kort styrstag på andra sidan så att ratten stod ett helt varv fel – ratten skulle ändå stå stilla när man körde rakt fram.

Att ratten vill gå tillbaka när man svänger (och bilen rullar) beror inte på servot, utan på hur hjulupphängningen är konstruerad.

*) Naturligtvis finns ett undantag, och naturligtvis stod Citroën för det, sk Diravi-styrning.
Jo, Citroën har ju alltid varit "lite egna". Jobbade i skarven -60 - -70 talet med en sommargästs 2st ID 19 (han och frun hade varsin en -62 och en -64) den ena (kommer inte ihåg vilken) hade en halvautomatisk förväljar växellåda.... ?:-/ . Det fanns en "joystick??" framför ratten där man valde växel, sedan "gick den i" beroende hur man gasade. Lade man i t.ex 3-an när man "gasade på" på 2-an, så gick 3-an i när man släppte på gasen. Det fanns ingen kopplingspedal.
På tal om servon på Volvo. På min kära 745-a funkar inte servon på morronen på vintern. Man måste vänta ett tag (en minut kanske) sedan funkar det "som vanligt". Har funkat hela sommaren. Har bytt olja 3 ggr dom sista 2 åren i hopp om att det kan vara "gammal olja", utan resultat. När den funkar så funkar den 100%. Funderar på om det kan vara servopumpen?? Hade det varit i styrväxeln hade den väl inte fungerat när det är + grader på morronen heller.

Mvh
Lennart
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]