NilsO skrev:lennarte skrev:styrväxeln måste nog vara i ett "0-läge" när man kör rakt fram annars vill kanske servon "hjälpa till" för den tror du svänger
Styrväxeln i en bil har inget sådant 0-läge.* Man skulle kunna sätta ett för långt styrstag på ena sidan och ett för kort styrstag på andra sidan så att ratten stod ett helt varv fel – ratten skulle ändå stå stilla när man körde rakt fram.
Att ratten vill gå tillbaka när man svänger (och bilen rullar) beror inte på servot, utan på hur hjulupphängningen är konstruerad.
*) Naturligtvis finns ett undantag, och naturligtvis stod Citroën för det, sk Diravi-styrning.
Jo, Citroën har ju alltid varit "lite egna". Jobbade i skarven -60 - -70 talet med en sommargästs 2st ID 19 (han och frun hade varsin en -62 och en -64) den ena (kommer inte ihåg vilken) hade en halvautomatisk förväljar växellåda.... ?:-/ . Det fanns en "joystick??" framför ratten där man valde växel, sedan "gick den i" beroende hur man gasade. Lade man i t.ex 3-an när man "gasade på" på 2-an, så gick 3-an i när man släppte på gasen. Det fanns ingen kopplingspedal.
På tal om servon på Volvo. På min kära 745-a funkar inte servon på morronen på vintern. Man måste vänta ett tag (en minut kanske) sedan funkar det "som vanligt". Har funkat hela sommaren. Har bytt olja 3 ggr dom sista 2 åren i hopp om att det kan vara "gammal olja", utan resultat. När den funkar så funkar den 100%. Funderar på om det kan vara servopumpen?? Hade det varit i styrväxeln hade den väl inte fungerat när det är + grader på morronen heller.
Mvh
Lennart