Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
White skrev:Har till och med fått frågan på Bilprovningen om bilen är trimmad? Svarade helt ärligt och erkände att den är det, han svarade att
han bara var nyfiken och inte brydde sig om det för besiktningens skull. Det finns väldigt trevliga besiktningsmän om man själv bara
är trevlig! :wink:
Jag har aldrig stött på någon sur och konstig besiktningsman snarare tvärtom, och då har oftast mina bilar varit modifierade på något sätt. Flertal gånger så har de varit så låga att de ej gått över lyft anordningen som de rullar in under bilen. När jag besiktat i slutet på säsongen med entusiastbilen har jag några gånger kommit in med helt blankslitna däck och en gång tom utan ljuddämpare... och det har aldrig varit några problem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
White skrev:Har till och med fått frågan på Bilprovningen om bilen är trimmad? Svarade helt ärligt och erkände att den är det, han svarade att
han bara var nyfiken och inte brydde sig om det för besiktningens skull. Det finns väldigt trevliga besiktningsmän om man själv bara
Heh, jag fick ett riktigt grinskåp en gång på bes. med gamla 945an, som envisades med att bilen var trimmad för att den var så välputsad under huven och gick betydligt bättre än rosthögen brevid(som dessutom var en FD, 15hk mindre än min, konstigt att min gick bättre...?)... Jo tjena att man bryr sig om att trimma en gammal B230FB i en bruksbil :roll: Jag hade ju t om orginal avgassytem! Men det är klart, städa ur all skit under huven ger ju +90hk :roll:
Efter mycket tjafs och 1 extra bes. man senare åkte jag därifrån med blankt papper iaf :lol: Den andra bes. mannen gav iaf beröm över bilens skick :-)-) , den första gick och surade i något hörn och har inte sett han sen dess. Detta var väl en 6-7 år sedan...
Användarvisningsbild
av stooges
ThomasT skrev:
Jag har aldrig stött på någon sur och konstig besiktningsman snarare tvärtom, och då har oftast mina bilar varit modifierade på något sätt. Flertal gånger så har de varit så låga att de ej gått över lyft anordningen som de rullar in under bilen. När jag besiktat i slutet på säsongen med entusiastbilen har jag några gånger kommit in med helt blankslitna däck och en gång tom utan ljuddämpare... och det har aldrig varit några problem.
Om bilen gick igenom med blankslitna däck så skulle nog den stationen/personalen entledigas från sina arbetsuppgifter.
Undrar vad som släppts igenom mera? ?:-/
Användarvisningsbild
av ThomasT
stooges skrev:
ThomasT skrev:
Om bilen gick igenom med blankslitna däck så skulle nog den stationen/personalen entledigas från sina arbetsuppgifter.
Undrar vad som släppts igenom mera? ?:-/
Jag besiktigar bilen efter säsongen och ställer sedan av den, vid behov beställs nya däck inför nästa säsong. Besiktningsmannen pekade på däcken varpå jag poängterade att nya kommer att beställas till nästa år och så var det inte mer med det.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
stooges skrev:Så var det säkert men personen i fråga har ändå gjort ett fel i att släppa igenom om dessa däck är olagliga.
Om de skulle göra allt "by the book" så kommer de få ett digert jobb framför sig med tanke på att de flesta bilar är helbilsgodkända och alla som bytt något överhuvudtaget på bilarna...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja... Men släppa igenom blankslitna däck får väl ändå anses som en grov miss... Deras jobb är ju att kontrollera att bilen inte är trafikfarlig.. Sen vad du som ägare påstår till bes.mannen ska inte ha någon som helst betydelse... Bilen ska vara trafiksäker när den infinner sig hos bes, inte när ägaren påstår att den kommer vara det.
Vad tror du kommer orsaka mest (döds)olyckor? En öppet luftfilter eller blankslitna däck? Grövre avgassystem eller blankslitna däck? Större IC eller blankslitna däck? Större bromsar(som man ironiskt nog inte heller får ha) eller blankslitna däck? osv osv...
Användarvisningsbild
av stooges
Men Thomas, nu får du tänka en gång till.
En besiktningsman kan/ska/bör/får inte släppa igenom blankslitna däck.
Det bara är så, ge dig nu. Har inget med helbilsgodkännande att göra.
Själv skulle jag nästan kunna bli irriterad på den personen som bevisligen inte gör sitt jobb men tar fullt betalt för det.
Användarvisningsbild
av ThomasT
stooges skrev:Men Thomas, nu får du tänka en gång till.
En besiktningsman kan/ska/bör/får inte släppa igenom blankslitna däck.
Det bara är så, ge dig nu. Har inget med helbilsgodkännande att göra.
Själv skulle jag nästan kunna bli irriterad på den personen som bevisligen inte gör sitt jobb men tar fullt betalt för det.
Jag menar definitivt inte att de ska släppa igenom vilken bil som helst med blankslitna däck. Men precis som med att se genom fingrarna med ändrade helbilsgodkända bilar så är det trevligt när besiktningsmannen fattar att när det kommer in en bil som inte rullar i regn och knappt på gata överhuvudtaget så kanske det inte är hela världen om den vid tiden för besiktningen skulle ha däck som är slut för säsongen...

.
av :stefan:
Fällbara krokar är ju ett eget kapitel när det gäller besiktningen... Minns min gamla 240 (salig i åminnelse) som hade vad som såg ut som en fällbar krok och jag besiktade ett par tre år utan problem - tills en nitisk inspektör började dra i den och underkände alltihop. Bristfällig funktion, dessutom saknades det en sprint.
Mailade farsan med årets resultat (fick ju ändå ihop 13 poäng :D) och tyckte att jag får väl dra på 5-56 och hoppas på det bästa. Hans lakoniska svar var att jag kunde dränka bilen i 5-56, den satt där den satt. I hålet för sprinten satt en bult fastsvetsad = inte längre fällbar! :D

I regpappret stod "Draganordning: kula" vilket jag kunde köra ner i halsen på inspektörn vid ombesiktningen, han började givetvis ju yla om registreringsbesiktning... ;)

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]