Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Well, historien om mitt lilla vrak lär nog snart få ett slut. Pappa ska kolla den hos en verkstad på fredag, och kan snubben på verkstaden (som är en kompis kompis till pappa!) fixa felen till ett vettigt pris så säljer vi den, annars hamnar den på skroten. Men i alla fall, det var den lilla lägesuppdateringen.

Situationen för min del är desperat då jag fyller 18 år om 2 dagar, och slängt bort snart ett halvår på en bil jag inte kunnat köra en meter med. Jag bara måste ha körkort, och det fort som fan. Då jag kommer att köra på några av mitt läns (Sveriges?) farligaste vägar har jag inte tid att lära mig köra manuellt. Det är alldeles på tok för farligt att sitta och feppla med växlar där, och eftersom att det är vägar som jag kommer att åka på, på daglig/mer eller mindre daglig basis så bara måste jag lära mig att köra på dem. Så jag ska ta automatkort till att börja med, bara så att jag har körkort, och kan ta BE kort snarast möjliga. Sen får vi se vad som händer. Men i alla fall. Bara det att våran bilpark fn. består av enbart manuella bilar :lol:
Därför har jag och pappa börjat kolla på 940/45 Automater. Det vi redan direkt lagt märke till är att de är både billigare och i bättre skick än manuellerna generellt! (:-)
Men, finns det några saker man ska vara uppmärksam på? Frånsett trasiga ABS-lampor och kassa framvagnsinställningar alltså :roll:
Och vet någon förresten varför typ alla 940/45or som ligger ute på Blocket gått max 25 000 mil med som absolut max 10 ägare och kostar typ 15 000 kr?Att hitta en sådan manuell var ju nästan bara att drömma om, om man inte ville betala typ 30 000 kr dvs...Eller är alla ovanstående mätarskruvade förklädda vrak?! :shock:
Lär dig köra manuellt växlad bil. Du kommer att ångra dig resten av liver annars. Lära sig köra manuellt växlat är ingenting jämnfört med teorin till körkortet. Att ta körkort under press är ingen höjdare, och vad har du sysslad med under dom drygt 2 år som gått sedan du fick börja övningsköra??. Det är den tiden man ska ha för att "plugga in" alla dom tråkiga momenter i körningen. Att lära sig att köra växlat i körskola är fruktansvärt dyrt, dom "pengarna" är bättre att använda till att lära sig körteknik och sådant. Den tiden är förbi när man kunde läsa igenom teoriboken, ta några lektioner och sedan "köra upp"
Och fortfarande tycker jag att du ska "ta tag" i den bilen du har, istället för att "lägga pengar" på en kanske likadan till.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Lär dig köra manuellt växlad bil. Du kommer att ångra dig resten av liver annars. Lära sig köra manuellt växlat är ingenting jämnfört med teorin till körkortet. Att ta körkort under press är ingen höjdare, och vad har du sysslad med under dom drygt 2 år som gått sedan du fick börja övningsköra??. Det är den tiden man ska ha för att "plugga in" alla dom tråkiga momenter i körningen. Att lära sig att köra växlat i körskola är fruktansvärt dyrt, dom "pengarna" är bättre att använda till att lära sig körteknik och sådant. Den tiden är förbi när man kunde läsa igenom teoriboken, ta några lektioner och sedan "köra upp"
Och fortfarande tycker jag att du ska "ta tag" i den bilen du har, istället för att "lägga pengar" på en kanske likadan till.

Mvh
Lennart
Jag tog körkortstillstånd i våras, dvs. när jag var 17,5 år. Och teorin tror jag är det minsta problemet för mig. Jag är generellt sett bättre på teori än praktik. Och jag kommer inte att ta några körlektioner heller för den delen, jag har definitivt inte den tiden och vill inte lägga de pengarna. Alltså, jag pluggar på 175-200% hastighet just nu, och kommer så att göra under hela hösten. Utöver det har jag en häst. Min pappa jobbar otroligt mycket. Självklart skulle vi fixa någon mindre grej om det var så, inget snack om saken. Men nu är det så mycket, och så stora fel. Dessutom har bilen redan låst upp nästan ett halvår för oss. :-(O) Självklart är det jättetråkigt, absolut, men som våra liv ser ut så finns det tyvärr inte en enda möjligheten att försöka fixa den. Och också med tanke på bilens historik så kunde man ju inte för hela sitt liv tro att den skulle ha dem problem den faktiskt hade. (Nej, kommer inte att outa den med reg.nr!). Som det är nu är jag beroende av att någon skjutsar mig varje dag. Och som sagt, jag fyller 18 år på lördag. Mina föräldrar är mer än lovligen trötta på att agera taxi nu...Och till nästa gång kommer pappas kompis, som är specifikt duktig på just 90-tals Volvos, att få syna bilen innan vi köper den. Sen ska vi också kräva att det finns full dokumentation, korrekt ifylld servicebok och allting.
(Även om tonen kan låta hård menar jag verkligen ingenting illa med ovan, försöker bara förklara situationen på tydligast möjliga sätt :) )
Om du inte har några handikapp som du inte vill tala om så låter det som en väldigt dålig ide att skaffa en automat för övningskörning...

Finns det något som hindrar att du övningskör med någon av de bilar ni har?

För mig låter som om du inte egentligen är så intresserad av att lägga ner det arbetet som behövs för att skaffa ett körkort. Du verkar leta efter genvägar och sätt att få ett körkort med minimal insats från din sida.

Bästa sättet att ta körkort är att gå i körskola. De arbetar dagligen med att lära ut hur man kör bil, och det brukar oftast ge bättre resultat än att bara köra med föräldrar och bekannta. Det är tyvärr också dyraste sättet att ta körkort.

Om du vill ha körkort snabbt skulle jag rekommedera en intensivkurs. Det torde kosta mindre än att skaffa en bil med automatlåda...

Blir det för dyrt att anlita körskola / intensivkurs så kör de bilarna du har tillgång. Jag har aldrig satt min fot på en körskola men hade i alla fall mitt körkort klart 4 dagar efter min 18-årsdag. Enda sättet att lära sig att köra är att öva. Jag körde så mycket jag kunde vid alla möjliga tillfällen som gick. Körkortet prioriterades över diverse andra aktiviteter.

Automatlåda eller manuell har för de allra flesta ingen inverkan på hur lätt de får sitt körkort.
av rid54
Automatbilar av den åldersklassen är inte sämra val än manuella, det är ofta enklare att köra släp med dem och de har ingen koppling som slitits av föregående ägare som kanske inte var världsmästare på att köra. Jag skulle absolut välja en automat om jag var intresserad av en 900-modell.

Automatkörkort kan kompletteras, utan att ta om alltihop, genom en uppkörning på manuell bil vid senare tillfälle, såvitt jag vet. Kolla för all del vad som gäller.

Köp inte en bil bara för att öva med, köp en du tror att du vill använda. Skaffa körvana så gott det går på hemmaplan och avsluta med en intensivkurs, skulle jag föreslå. De flesta elever som har viljan tar kortet utan dramatik med ett sådant upplägg och det är inte ett långtidsprojekt heller.
Har bara gott att säga om 940 automat, har själv en 945 Classic -98. Det man bör kolla är oljan till automatlådan, den ska vara röd
och inte svart! Möjligtvis åt det Coca Cola färgade hållet. Kolla även så lådan växlar distingt utan att för den delen sparka i växlarna,
den får absolut INTE slira!
Lillarapunzel skrev:Jag är generellt sett bättre på teori än praktik. Och jag kommer inte att ta några körlektioner heller för den delen, jag har definitivt inte den tiden och vill inte lägga de pengarna.
Skaffa en bra cykel. Om du varken har tid, lust eller pengar för att ta körkort, hur har du då tänkt att det ska gå till. Det krävs ganska mycket tid att ta körkort, det är träning, träning och åter träning. Ska du då ta BE kort också så har du nog att göra. Det är en teoribok till att ta sig igenom. Utan 50 - 100, kanske 200 timmar bakom ratten vill inte jag ha ut dig i trafiken. Det är ingen leksak det här med att köra bil. Det är dödligt farligt om man inte behärskar det. Och känner du att det brådskar nu, skulle du börjat träna för 2 år och 3 månader sedan. Har du riktigt bråttom, så ta kontakt med en körskola och prata med dom. Dom är dom enda som kan hjälpa dig.

Mvh
Lennart
Tack för tipsen på vad man ska titta på, när det kommer till automater! :D

Angående varför jag väljer automat, återigen. Alltså för det första är alla våra bilar hemma manuella, därav vill jag inte övningsköra med dem. Och sen. Ja, jag är "desperat". Jag behöver körkort snarast, ja. Men självklart fattar jag ju också att man inte kan ta körkort hur snabbt som helst! Alltså mina föräldrar har ställt ett ultimatum på att jag ska ha körkort (automat) när jag fyller 19 år. Det är 367 dagar dit. Om jag fick önska, skulle jag gärna vilja ha det till nästa sommar. Vi pratar maj-juni 2016. Dit är det ju 9-10 månader. Visst, det är kort tid det också, ja. Men jag vet folk som t.om. tagit manuellt körkort på 10 månader. Så det ser jag absolut inte surrealistiskt, faktiskt. End of that discussion.

Aha, men olja i automatlådan. Hur kollar man ens det? Tar ur spaken? :shock:
Men absolut, det och att det absolut inte får slira ska jag definitivt notera! :)
Förr i tiden fick du inte börja övningsköra förrän 6 månader innan du fyllde 18. Det räckte för de flesta. Det är betydligt bättre att köra mycket under en kortare tid innan uppkörningen än att köra lite under en längre tid. Det är i det närmaste meningslöst att öva 2 ggr i månaden under 1 års tid innan uppkörningen. Det är betydligt bättre att köra mycket (flera gånger i veckan, helst varje dag) 2-3 månader innan uppkörning.

Igen -- är du desperat fundera på om inte en intensivkurs vore rätt sätt för dig att skaffa körkort.

Här har du lite mer information:
https://korkortonline.se/fakta/ovningskorning/
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]