Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Tobson01 skrev:
Bosse78 skrev:
Tobson01 skrev:Om du köper en ny bil finansierad med traditionellt billån och du av någon anledning måste göra dig av med bilen är risken stor att värdet på bilen inte täcker skulden på bilen.
Den risken tror jag nog är obefintlig. Lånegivarna är nog mycket måna om, och ser till att deras säkerhet har ett tillräckligt värde.
Långivarna är bara intresserade av att få tillbaka sitt utlånade kapital, och om värdet på bilen så får du snällt betala mellanskillnaden mellan låneskuld och bilens värde. Jag har aldrig haft något övervärde på min bilar, i bästa fall har det varit plus/minus noll på lån och värdet på bilen.
Precis dom vill ha tillbaka det dom låna ut, och för att försäkra sig om detta ser dom till att bilen är värd mer än lånet i händelse av att dom inte får betalt.
av Tobson01
Det är ju inte långivarna som bestämmer värdet på din bil, det är ju marknaden som bestämmer din bil är värd den dagen du bestämmer dig för att sälja den. Har du plusdiffrrens så grattis till dig, har du minusdifferens så får du snällt hosta upp mellanskillnaden för att lösa lånet.
av Lövet
Säkerheten ligger inte bara i bilen. Långivaren kan kräva in i princip vad som helst via kronofogden.
av Malmstroem
Titta bara på räntan på ett typiskt billån. Den är i bästa fall marginellt lägre än vad jag kan få på ett lån utan säkerhet på min bank. Jämför gärna med den ränta som du betalar för ett bostadslån, där banken anser sig ha en riktig säkerhet.

Med andra ord -- det är ditt problem om du har högre lån på bilen än vad den är värd. Banken bryr sig inte, de har redan tagit ut en riskpremie som gör att din säkerhet inte behöver vara fullgod. Tvingas du sälja bilen för mindre än vad lånet är så får du vackert se till att skaffa en återbetalningsplan på resten -- eller gå i personlig konkurs.
av Tobson01
Mitt tips till dig Bosse78 är be att få offert på både köp med billån och leasing. Räkna och fundera på vad som passar dig bäst. Om du väljer att köpa bilen, så räkna inte med något större mervärde på bilen utöver skulden om du har tänkt byta om 3 år.Jag fick som sagt en bra deal med leasing, med i stort sett samma månadskostnad som med lånefinansiering, och kan använda pengarna som hade behövts till kontantinsatsen till annat istället.
Användarvisningsbild
av PaNi
Verkar finnas ett stort behov för många att gå en snabbkurs i ekonomi och lära sig skilja på kostnad och utgift. För att jämföra ny, gammal och privatleasad bil är det KOSTNADERNA som ska jämföras. Hur mycket du amorterar på billånet eller vad som står på avin från långivaren varje månad är irrelevant. Som någon skrev tidigare så är värdeminskning, försäkring, skatt, service, bränsle och däckslitage normalt de stora posterna. Kapitalkostnad (på HELA bilens kostnad, inte bara den summa du lånar) är också en kostnad även om den inte är så stor nuförtiden.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]