Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns ytterligare en fördel med riktig bur istället för galler, om man parkerar med väskor i bilen och är orolig att någon skall krossa en ruta och stjäla väskorna, så är det bara att lägga dem i hundburen då räcker det inte med att krossa en ruta utan tjuven måste bryta upp bagageluckan.
Cox skrev:Finns bara en bur som håller hög kvalité och det är jeppes burar, har haft olika burar under en period av 30 år. Jeppe buren är stabil och skrammel fri och skräddar sydd för den bil man beställer den till.
Min Dobermann åker jeppebur i min v70, finns inget bättre....
EjS skrev:
VolvoB20 skrev:Inte en till. :-O) Varför i hela friden går en S80 AWD åkare och byter till en XC70. En V70 på styltor fullhängd med svarta olackade ABS plastplattor. Jag retar mig på dem varje dag, fult o opraktiskt. Och jag hade heller suttit på första våningen och kört.

Om jag behövt utrymmet hade jag hade gått på en V70 D4 Polestar AWD alla dagar i veckan så man slipper vingla omkring på andra våningen och fått en bil där hela bilen är lackerad.
XC70 kan allt. Var i helgen i skogen och kapa träd. Plasten tog alla repor. Sedan åkte vi på stranden där awd klarade att ta oss dit där inga tyska turister badar.

Jag - och sedan häromdagen en sväng på Jyllandsringen:

http://trackdayklubben.dk/_Media/lhk_1969_med.jpeg

Åkte ifrån Audis V6 och en R36 (kanske var föraren som inte vågade)

XC70 är perfekt för allt!

Holy crap... XC70 Diesel snabbare än R36,,,,, som gör 0-100 på höga femmor...... måste vara det överlägsna kurvgreppet i XC70 som gör att R36 hamnar så långt efter. :D :D :D
EjS skrev:
VolvoB20 skrev:Inte en till. :-O) Varför i hela friden går en S80 AWD åkare och byter till en XC70. En V70 på styltor fullhängd med svarta olackade ABS plastplattor. Jag retar mig på dem varje dag, fult o opraktiskt. Och jag hade heller suttit på första våningen och kört.

Om jag behövt utrymmet hade jag hade gått på en V70 D4 Polestar AWD alla dagar i veckan så man slipper vingla omkring på andra våningen och fått en bil där hela bilen är lackerad.
XC70 kan allt. Var i helgen i skogen och kapa träd. Plasten tog alla repor. Sedan åkte vi på stranden där awd klarade att ta oss dit där inga tyska turister badar.

Jag - och sedan häromdagen en sväng på Jyllandsringen:

http://trackdayklubben.dk/_Media/lhk_1969_med.jpeg

Åkte ifrån Audis V6 och en R36 (kanske var föraren som inte vågade)

XC70 är perfekt för allt!

Så länge inte de "tyska turisterna" kör riktig SUV så... G-klass t ex. http://www.benzinsider.com/wp-content/u ... tled-2.jpg

Och du kör nästan inte ifrån något med en XC70 på bana. Måste vara den minst track day-kompatibla bilen som finns nästan. Jag antar att de höll sig undan för att de var rädda för att du skulle välta över dem. ;)
Verdi skrev: Jag antar att de höll sig undan för att de var rädda för att du skulle välta över dem. ;)
TekVärlds test var ju inte så lysande förra året, så någon banbil känns ju inte XC70 som.

Bild
Den kanske blir överstyrd när du går snabbt från höger till vänster tex. undanmanöver.

Fast på bana är det inget problem där den går väldigt neutralt på gränsen. Jag åker med 3 bar i däcken och det är inte optimalt för tiden - men fälgen slår inte i (18").

Evt. Långa gupp i sväng är lite otäcka där chassin rör sig mycket och greppet ändrar sig när bilen slår i vägen igen - men man lär sig kompensera på ratten.

Däremot är d5 motorn ultrakass på bana. Runt 3000 varv går motorn från lilla till stora turbon och det betyder spooltid på runt 1 sek. Du liggar altid runt 3000 varv ur svängen och där fattas drag. Har lärt mig att gå på gas präcis efter inbromsning. Så drar den när du åker ut ur svängen.

Broms och transmission är bra dimensionerade för hardcore driving.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]