Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du får aldrig en stor tysk i närheten av 400 tusen netto om du vill ha nåt annat än minsta motorn och ingen utrustning. Det skiljer minst 100 tusen mot en A6 Allroad om man vill ha samma utrustningsnivå som Sport/Summum. Ännu mer om man vill ha en BMW 530d Touring eller MB E350 CDI. Är tyvärr allergisk mot 4-cyl diesel så därför blir det ju dyrt värre...

Jag har kört Audi i 11 år och jag kommer nog aldrig att köpa en Audi, eller för den delen en annan VAG-bil igen. Tycker man hör om olika problem de har ganska ofta. Själv råkade jag ut för en hel del, kamremshaveri, turboras, elfel, käkade lampor... Har nu kört BMW i 6 år och inte haft ett enda fel på 4 bilar och runt 15 tusen mil.

Nu kompletterar vi med en XC70 D4 Classic Sport och hoppas vi blir nöjda med Volvo också. Behåller min 3-serie kombi (330d -13) tills vidare. Visst är den mörk (stilren!) i inredningen men nog tycker jag den exteriört är den snyggaste mellanklasskombin trots nya mercan. ;) V60 har jag alltid tyckt liknat en myrslok. Hehe...

Det absolut bästa med BMW:n är dock att den är outstanding när vägen börjar svänga lite. Så gillar man att köra bil så är ju BMW svårslaget. Tycka vad man vill om det. Däremot kan den vara lite väl "orolig" och spårig på motorväg när man kör långt. Där hoppas jag att XC70:n är lite lugnare. Den ska ju ta över som långfärdsvagn och familjesläde nu.
Det går mycket historier om att Audi har dålig kvalitet, men enligt DEKRA med 15 miljoner tester i databasen tillhör Audi toppen. Tyska ams mest problemfria bil på 100 000 km någonsin var nyligen en A6 3,0 TDI.

Hur som helst, både Volvo och Audi håller bra kvalitet, det tycker jag inte ska avgöra.

Men det måste bli en svår saknad av T6-motorn. Den går ju som en raket jämfört med D4 AWD, därtill mycket tystare och mjukare. Hoppas det finns sexor att köpa ett tag till!

BMW har snygga inredningar i femserien tycker jag...

När det gäller pris tenderar man ju att jämföra det man vill ha och sen räkna på konkurrenterna utifrån det. A6 Allroad som exempel har massor grejer med som inte är med i eller är dyra till XC70, och tvärtom, så att det skiljer 100 000 på en viss spec, visst, det kan det göra, men det kan också skilja 10 000 eller 150 000...

Lycka till med nya bilen!
PH

PH
Jag ser att du har beställt hundbur vet inte om du menar Volvos originalgaller eller riktig hundbur, jag själv funderade på vilket jag skulle välja.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 12#p849307
Majoriteten förslog hundbur inte Volvos originalgaller fast jag är originalfanatiker så insåg jag att det är bättre med bur, inredningen håller sig renare och det är mycket lättare att plocka ut buren jämfört med galler om man behöver lastutrymmet.
Lycka till med ny hund & Bil :D
Mwi skrev:Jag ser att du har beställt hundbur vet inte om du menar Volvos originalgaller eller riktig hundbur, jag själv funderade på vilket jag skulle välja.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 12#p849307
Majoriteten förslog hundbur inte Volvos originalgaller fast jag är originalfanatiker så insåg jag att det är bättre med bur, inredningen håller sig renare och det är mycket lättare att plocka ut buren jämfört med galler om man behöver lastutrymmet.
Lycka till med ny hund & Bil :D
Tackar! Det är Volvos original. Vilken är det du använder?
perhall skrev:Det går mycket historier om att Audi har dålig kvalitet, men enligt DEKRA med 15 miljoner tester i databasen tillhör Audi toppen. Tyska ams mest problemfria bil på 100 000 km någonsin var nyligen en A6 3,0 TDI.

Hur som helst, både Volvo och Audi håller bra kvalitet, det tycker jag inte ska avgöra.

Men det måste bli en svår saknad av T6-motorn. Den går ju som en raket jämfört med D4 AWD, därtill mycket tystare och mjukare. Hoppas det finns sexor att köpa ett tag till!

BMW har snygga inredningar i femserien tycker jag...

När det gäller pris tenderar man ju att jämföra det man vill ha och sen räkna på konkurrenterna utifrån det. A6 Allroad som exempel har massor grejer med som inte är med i eller är dyra till XC70, och tvärtom, så att det skiljer 100 000 på en viss spec, visst, det kan det göra, men det kan också skilja 10 000 eller 150 000...

Lycka till med nya bilen!
PH

PH
Tack PH!

Ja det är ingen T6:a tyvärr. Ska jag vara ärlig, hade den funnits kvar i XC70 hade jag valt den alla dagar i veckan. En härlig och snål motor (304hk) som bara överträffas av V8:an i Volvos program. Men den finns ju tyvärr bara kvar i de s k "Polestarbilarna" som är på tok för små, dyra och även dem till åldern komna. Dessutom har de ju motormässigt "bara" 21 hk mer än Polestar-trimmet som ger 329 hk mot 350 hk.
Inte en till. :-O) Varför i hela friden går en S80 AWD åkare och byter till en XC70. En V70 på styltor fullhängd med svarta olackade ABS plastplattor. Jag retar mig på dem varje dag, fult o opraktiskt. Och jag hade heller suttit på första våningen och kört.

Om jag behövt utrymmet hade jag hade gått på en V70 D4 Polestar AWD alla dagar i veckan så man slipper vingla omkring på andra våningen och fått en bil där hela bilen är lackerad.
VolvoB20 skrev:Inte en till. :-O) Varför i hela friden går en S80 AWD åkare och byter till en XC70. En V70 på styltor fullhängd med svarta olackade ABS plastplattor. Jag retar mig på dem varje dag, fult o opraktiskt. Och jag hade heller suttit på första våningen och kört.

Om jag behövt utrymmet hade jag hade gått på en V70 D4 Polestar AWD alla dagar i veckan så man slipper vingla omkring på andra våningen och fått en bil där hela bilen är lackerad.
XC70 kan allt. Var i helgen i skogen och kapa träd. Plasten tog alla repor. Sedan åkte vi på stranden där awd klarade att ta oss dit där inga tyska turister badar.

Jag - och sedan häromdagen en sväng på Jyllandsringen:

http://trackdayklubben.dk/_Media/lhk_1969_med.jpeg

Åkte ifrån Audis V6 och en R36 (kanske var föraren som inte vågade)

XC70 är perfekt för allt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]