Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobson01
Som ägare till både husvagn och en D2, måste jag faktiskt säga att det alls inte är en omöjlig kombination. Många moderna husvagnar väger inte så mycket. Så om du inte tvunget måste ha typ värsta Kabe husvagnen så funkar det, vi har en jättefin barnkammarvagn som funkar alldeles utmärkt tillsammans med D2:an.
av mattish
Tobson01 skrev:Som ägare till både husvagn och en D2, måste jag faktiskt säga att det alls inte är en omöjlig kombination. Många moderna husvagnar väger inte så mycket. Så om du inte tvunget måste ha typ värsta Kabe husvagnen så funkar det, vi har en jättefin barnkammarvagn som funkar alldeles utmärkt tillsammans med D2:an.
Så är det. Det enda negativa med modellen är ju tillåtna släpvagnsvikten, dvs. det som står på pappret och inte vad bilen orkar med. Den skulle lätt kunna vara 300kg till och fortfarande orka med bra.
Tyvärr har ju Volvo valt att vikta bilen som dom gjort och det är synd för annars hade jag gärna kört vidare med den.
Den har ju alla andra egenskaper som bra dragbil..
Istället tittar jag på att köpa en Kia Ceed diesel för den får man dra 1500kg med även på B-kort. :P Bättre dragare, nej förmodligen inte...

Men nu blev detta som vanligt en urspårning från Ts första fråga... :)

Jk44: är du bortskrämd? ;-// :lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det inte alls. Min husvagn, exempelvis, är en typisk tvåpersonersvagn (två fasta sängar, en rundsittgrupp i andra änden). Speciellt lång är den inte heller, modellen heter 560, men den väger ändå 1600 kg. Vilket naturligtvis är långt ifrån exempelvis min kusins Adria 743, tror jag den heter, som väger 2500 kg, men även 1600 kg ligger ju en bra bit över de 1300 som en D2 får dra.
Vagnar på 1300 kg är sådana som var vanliga för 30 år sedan. Men det är inte alla som vill dra ett gammalt spöke efter en ny bil.

Hursomhelst, max släpvagnsvikt är inte viktigt för alla. Men den som funderar på en D2 ska alltså vara medveten om innan han köper bilen att den per alla moderna definitioner är olämplig/oduglig som dragbil.
av Tobson01
Vår husvagn är en Adria -03 som har totalvikt 1170 kg, så det finns vagnar som inte är 30 år gamla som funkar med D2:an.
av mattish
Att bilen inte är en bra dragbil handlar inte om totalvikten på husvagnen.
Bilen är en utmärkt dragbil om man inte behöver dra tyngre släp än 1300kg! Apersson850 har inte provat dra släp med den misstänker jag (men har väldigt många mil i andra bilar och många år bakåt i tiden så erfarenhet från "slöa" bilar har han nog)

Nya D2 får dra 1800kg och den hade passat mig väldigt bra. Men den tillverkas inte för svenska marknaden i V70...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
mattish skrev:Att bilen inte är en bra dragbil handlar inte om totalvikten på husvagnen.
Bilen är en utmärkt dragbil om man inte behöver dra tyngre släp än 1300kg! Apersson850 har inte provat dra släp med den misstänker jag (men har väldigt många mil i andra bilar och många år bakåt i tiden så erfarenhet från "slöa" bilar har han nog)

Nya D2 får dra 1800kg och den hade passat mig väldigt bra. Men den tillverkas inte för svenska marknaden i V70...
Har man behov av att dra tyngre släp så är inte D2:an en bra dragbil pga att den enligt lag inte får, sen att bilen mycket väl skulle klara det är ju en annan sak.
av mattish
Bilnörden skrev:
mattish skrev:Att bilen inte är en bra dragbil handlar inte om totalvikten på husvagnen.

Har man behov av att dra tyngre släp så är inte D2:an en bra dragbil pga att den enligt lag inte får, sen att bilen mycket väl skulle klara det är ju en annan sak.
Precis! det är ju det jag försöker få fram i mitt, av dig, citerade inlägg ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, visst gör det det. Ska bilen kunna räknas som en bra dragbil, då vill det till att den åtminstone får ta med sig en någorlunda stor del av de vagnar som förekommer idag. Vilket innebär att bilen är diskvalificerad av sin låga max släpvagnsvikt. Den räcker nämligen inte till bruttovikten på högst normala husvagnar. Bruttovikten har dessutom en tendens att vara (minst...) lika hög som totalvikten när en husvagn används, så det är ingen större skillnad där.

Flaksläp är en annan sak. Dels är de vanligaste inte större än 1000 kg totalvikt, så de får man lätt med sig. Mitt minsta släp har 1300 kg totalvikt, så det går också bra. Dessutom är det ju mycket lättare att begränsa lasten på en flakkärra än vad det är med en husvagn. Även större flaksläp har sällan tjänstevikter över 500 kg, så det får plats en del last ändå.

Att man sen kan dra släp med betydligt klenare motorer än D2 är en annan sak. Man kan säkert dra en rejäl släp med dagens D2 också. Men man får inte, vilket är den poäng jag försökt få fram. Det gäller ju att veta det innan man köper bil. Att öka släpvagnsvikten blir dyrare än att fixa till ett ev. för dåligt körkort. Den som inte är så van vid att dra släp missar kanske att kolla vad släpvagnsvikten är, när man letar efter bil.
Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]