Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Portman
Håller just på att återupptäcka Volvo och har skaffat en 945:a 1994.

Hittar ingen FAQ om jurdpunkter då jag tänkt gå igenom alla och avoxider/lägga till taggbrickor.

Har väl egentligen inte hittat någon FAQ trots att det finns en imponerande samling kunnande här på Jag Rullar.

Har någon gjort en sammanställning?

Man får väl ta det som ett tecken att man börjar bli gammal och gaggig. Letade på min externa hårddisk där jag lagrat allt från om inte tidernas begynnelse så från mitten av 80-talet. Sökte utan framgång efter jordpunkter men när jag sökte på jorda så hittade jag delar av ett dokument som hette stomanslutningar på Volvo 740.

Nerladdat från det här forumet. Tyvärr är dokumentet inte komplett så jag kan inte se vem som skapat det.

Jag ska skanna det och lägga ut det här - kanske kan det bli grunden till en FAQ. Det vore även intressant om det gick att få fram vem som skrivit det.
Senast redigerad av 1 Portman, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Jag antar att du menar antal jordpunkter och var dom finns? Prova med ett kopplingsschema. Jag tror inte allt framgår av schemat, men det kan ju bero på att allt som är av metall och inte är + 12 Volt, är jord.

Styrdatorn kan i vissa fall vara ett undantag. Den och dom ingående delarna kan ha ett eget jordsystem. Du bör i så fall inte blanda dom om du stöter på något sådant.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hade för mig jag sett något någon gång så jag gjorde en sökning på "jordpunkt" och fann detta,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... kt#p922776
detta är ju visserligen 740, men dom är ju väldigt lika. Det finns kanske med att hitta. Jordpunkterna för boxarna för tändning och bränsle + alla givare som ger signaler till boxarna jordas i dom skruvarna som railsen är skruvad i insugningsröret med.

Mvh
Lennart
av NilsO
Varsågod, detta är för 940 årsmodell -94. (Du kan se bilderna i större skala om du klickar på dem.)
jordpunkter 940 1994 1.png
jordpunkter 940 1994 1.png (964.26 KiB) Visad 2220 gånger
jordpunkter 940 1994 2.png
jordpunkter 940 1994 2.png (682.96 KiB) Visad 2114 gånger
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]