Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denbo
Hej!

Jag har en V70 D5 -08 Aut. som har gått 19.000 mil.

Jag har 2 problem som jag nu tänker ta i tu med.

Det första är ett ljud som jag hört snart i ett år, kommer ifrån högra bakre hjulhuset. Det "visslar/gnisslar" vid vibrering och när jag kör på något ojämn väg. Jag märkte idag, att om jag står stilla och innefrån bilen gungar den lite i sidled så hör jag samma gnisslande ljud ifrån bak. Tidigare så lät ljudet annorlunda och det var mer som en skruv som låg lös och vibrerade, ganska säker att de är samma sak som ändrat ljud för det kommer från exakt samma ställe. Har haft en meck som tittat på det men inte själv kunnat förstå vad problemet är då den självklart slutade låta på vägen dit! Utifrån låter det ljudet ganska högt, det är inget problem med bromsarna eller något som fastnat där, det är säkerställt och vi har blåst ut hjulhuset med tryckluft för om det kan ha varit något som hade fastnat.

Problem nummer 2 har sakta smygit sig på. Jag har en automat, när jag trycker på gasen hörs nästan ingenting, men när jag släpper gasen, i t.ex 30km/h så hörs en klick/klonk ljud och sen börjar det skramla tills jag trycker på gasen igen, då tystnar det. Det är samma här, ojämn väg låter de värst. Ljudet kommer ifrån under bilen framför förarsätet om jag fick gissa, men är inte helt säker på vart de kommer ifrån.
Nu vet jag inte om det ska vara så, men de kommer som en ryck när jag släpper gasen i låg fart, huvudet går väll fram en halv cm :P inget som är jobbigt men samtidigt kommer det där klick/klonk ljudet.

Någon som kanske har en aning på i alla fall 1 problem av dessa så är jag väldigt tacksam för svar :)

/Dennis
av svanberg
Främre länkarmsbussningarna i bakvagnen garanterat!

Det sndra ksnske något löst på avgassystemet?
Användarvisningsbild
av Pinguen
Det andra kan ju vara ett dåligt motorfäste med..
Upplever samma sak på min manuell. Släpper man gasen så "klonkar" det till.
Vet att mitt motorfäste i mitten under är kast.
av Denbo
Tack för era svar. Ska kolla på länkarmsbussningarna i morgon.

Ang, problemet framför förarstolen så vette fan alltså. Som du beskrev det Pinguen så verkar de bara nått som i alla fall inte står rätt till. Men jag undrar om "skramlet" efter klonkljudet, beror på samma sak? Ska kolla med lyft i morgon.
Tack!
Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)