NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bahh85
årsmodell 2009 och har rullat 9700mil.. tror den har lågt sportchassi original eftersom den har r-design, finns det nått sätt man kan känna efter ifall spindelled eller styrled glappar? har testat hålla "hjulen kvart i tre" och rucka in o ut, och det är inte stumt på varken höger eller vänster sida kände jag igår.. sen går det ju att vrida styrstaget som sitter närmast hjulen med händerna, går att vicka dom fram och tillbaka. ska man kunna det? hehe... jätte tacksam för alla svar!=) Vänster fram va det som damasken va sönder på!
Senast redigerad av 1 bahh85, redigerad totalt 0 gånger.
av Perra_367
Det är svårt att göra diagnos så här på distans.

Vad gäller yttre styrled så sitter denna ju till hjulupphängningen med en ledkula, dvs den går ju att "vrida" runt kulan till en viss del, men det skall ju inte vara "glapp" mellan kula och led om du är med på skillnaden? Enklaste testet är ju att med bilen på backen vicka ratten lite vänster-höger, lägg en hand på däcket (ännu hellre på styrleden, men det kräver längre armar/kompis och lite försiktighet), då känner du om det "hugger" och om hjulet hänger med ratten hela tiden. Om den inte gör det så har du förmodligen glapp någonstans vid styrlederna.

Spindelleden är likadan, skall inte glappa.

Antingen gör du "kvart i tre" (och kollar om spindelleden rör sig "onormalt") eller också försöker du bänna lite med kofot eller liknande (försiktigt!! inte överdrivet) och kollar om spindelleden rör sig "onormalt".

Sedan tycker jag ju att verkstaden som gjorde hjulinställning borde ha sett glappen om det fanns så det gör det lite mindre troligt..
av Miinan
inte för att vara den .. men glöm inte att titta på bromsskivorna o klossar, jag måste byta på min nu för att ena är tydligen lite skev... och de skapar vibrationer som fan iafl vid högre hastigheter.

Styrleden ... hissa upp o se om du har olja runt den.. då finns risk för byte på den.
av bahh85
Ja man tycker ju att verkstaden borde sett om det är fel på styrleden vid hjulinställningen... hmm bromsskivorna har jag lite svårt att tro att det kan va då det känns mer som "glapp" i styrningen och bilen är ostabil... åter igen tack för alla svar, tror att jag antingen får vänta tills vinterdäcken åker på eller så får jag lämna in den på verkstad igen......
av bahh85
Det är ingen som känner till en riktigt bra verkstad i Växjö där man kan lämna in bilen? har varit inne på 2 olika som sagt där dom inte hittar felet....
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lämnade alltid till Folksam på Mörners väg när jag bodde där, tror de heter Atracco nu. Under tiden de hette Folksam gjorde de ett utomordentligt bra jobb med mina bilar, de hade även realistiska priser med. http://www.atracco.se/?id=14310&lang=
av bahh85
Tänkte uppdatera lite.. haft inne bilen på verkstad nu, och det verkar vara styrsnäckan som glappar och läcker lite olja.. är styrsnäckan samma sak som styrväxeln?... mvh

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]