Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
En bensinare med samma prestanda skulle inte dra lika mycket. Deras konstruktion tillåter det inte.

F.ö. TS vad är ditt körmönster? Jag tycker det låter som monstruöst hög förbrukning av både olja och adblue. Vad har bilen dragit i diesel såhär långt? Ett rent SCR-fordon ska inte dra mer än högst 5-ish procent adblue av vad den drar diesel. Och då är det riktigt högt.
av V60D5AWDPolestar
crumpets skrev:En bensinare med samma prestanda skulle inte dra lika mycket. Deras konstruktion tillåter det inte.

F.ö. TS vad är ditt körmönster? Jag tycker det låter som monstruöst hög förbrukning av både olja och adblue. Vad har bilen dragit i diesel såhär långt? Ett rent SCR-fordon ska inte dra mer än högst 5-ish procent adblue av vad den drar diesel. Och då är det riktigt högt.
Samma som för mina tidigare Volvos, 70-80% E4 eller likvärdigt I inte allt för högt tempo, resterande I Stocholm med förorter. Förbrukning mätt vid pump igår 0,65l/mil Diesel. Jag tror dock att jag snittar ca 0,7l/mil vilket ger 1540 l Diesel och då har jag fyllt 28l adblue vilket ger ca 2% förbrukning av adblue, kanske helt OK?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Men så mycket olja?? :shock:

Min förra bil, MY15 XC60 D5 awd aut klarade sig utan att fylla på olja till första servicen som gjordes vid typ 3100 mil och körde ca 1500 mil till efter det utan att behöva fylla på.
av V60D5AWDPolestar
XC90_Executive skrev:Men så mycket olja?? :shock:

Min förra bil, MY15 XC60 D5 awd aut klarade sig utan att fylla på olja till första servicen som gjordes vid typ 3100 mil och körde ca 1500 mil till efter det utan att behöva fylla på.
Ingen som jag har pratat med på VAG tycker att var sig olje- eller adblueförbrukningen är onormal.
Vad är det biltillverkare bruka säga, modellspecifik egenskap?
Användarvisningsbild
av crumpets
2% låter rätt bra, men jag är van tunga fordon. Kanske lätta kör mer EGR generellt sett eller nåt sånt, men utifrån det jag är van vid är 2% inget att höja på ögonbrynen över alls.
av V60D5AWDPolestar
2500 mil passerat och nu talar Passaten om att den skall servas om 500 mil både när jag slår
på och av tändningen. Tycker att det varit mer lämpligt med denna info vid ca 300 mil kvar.
av V60D5AWDPolestar
Första service,

GTS:en var I veckan inne på sin första service efter 3000mil.
Kalaset kostade 3600kr och det fanns 4st korrigeringar som gjordes utöver
standard service, skall kolla lite närmare på serviceordern vilka dessa var.
Man upptäckte även att strålkastarspolningen var ur funktion, detta har undgått
mej :roll:
av V60D5AWDPolestar
2 dagar efter oljebyte/inspection så började varningslampan för kylvätskenivå att lysa
och så här såg det ut under huven, å ja då, I sevicedokumentationen var det ikryssat att detta var kontrollerat och OK.

Slog idag vid 3200mil I ytterligare 10l adBlue.
Bilagor
IMG_1222.JPG
IMG_1222.JPG (1.93 MiB) Visad 529 gånger
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du har inte haft bilen på service med varm motor? Då kan volymen ligga på max när dom läser av den. Men oj vad mycket bekymmer med denna passat :shock:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev: Men oj vad mycket bekymmer med denna passat :shock:
Nu hänger jag inte med, har läst tråden men hittar inga speciella bekymmer överhuvudtaget. Sten innanför bromsskivan som lossande själv, påfyllning av olja/adblue/kylarvatten är väl normalt.

Mina senaste nya Volvo har haft rasade virvelspjäll, trasigt centrallås, fel på strålkastare, byte av haldex, slamrande drivknutar, byte nivåmat, dubbla byten av spännrullar till aggregatrem osv osv osv när bilarna var nästan nya.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 28

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]