Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Literary
Någon har brutit av det när dom stal tanken ( ?:-/ )...kan man sätta slang med slangklämma eller är den för tunn?
Bilagor
cam_P8120037.jpg
cam_P8120037.jpg (124.04 KiB) Visad 315 gånger
av Daniel73
Ingen försäkring?
Vanligt att det rostar sönder där.
Brukar inte vara mycket gods kvar i rören så tveksamt om slangklämma funkar annat än som tillfällig lösning kanske.

Ny armatur är ju det bästa alternativet. Vill du ändå laga så slipa rent från rost, sen för du ner ett tunnare kopparrör inuti det trasiga röret och löder fast.
Trä sen på ett 8 mm-rör som slangen passar på och löd fast detta med.
Du behöver silverlod och en varm gaslåga (svets eller MAP).

Glöm inte att knacka ur elanslutningen och ta bort O-ringen innan lödningen.

Det klenare avbrutna röret brukar vara pluggat i vanliga fall, så enklast är nog att bara klämma ihop det så det blir tätt.
av Literary
volvo244gle skrev:Vanligt att det rostar sönder där.
Brukar inte vara mycket gods kvar i rören så tveksamt om slangklämma funkar annat än som tillfällig lösning kanske.

Ny armatur är ju det bästa alternativet. Vill du ändå laga så slipa rent från rost, sen för du ner ett tunnare kopparrör inuti det trasiga röret och löder fast.
Trä sen på ett 8 mm-rör som slangen passar på och löd fast detta med.
Du behöver silverlod och en varm gaslåga (svets eller MAP).

Glöm inte att knacka ur elanslutningen och ta bort O-ringen innan lödningen.

Det klenare avbrutna röret brukar vara pluggat i vanliga fall, så enklast är nog att bara klämma ihop det så det blir tätt.
originalröret är ju ca 6 mm Ø (?) det borde ju bli lite trångt att stoppa ned ett rör inuti? räcker det inte att löda fast ett på utsidan eller hur menar du?

hur sitter elanslutningen fast....så att jag inte har sönder den?

duger 3% silver? http://www.clasohlson.com/se/Tenn--silverlod/30-7461
Senast redigerad av 1 Literary, redigerad totalt 0 gånger.
av Literary
Lucif3r skrev:Enklaste vore väl ändå att åka till skroten och hämta en ny armatur i lite bättre skick..? Den där såg ju verkligen inte vacker ut...
det är bara lite ytrost, annars är den fin.
Jävlars stal dom hela tanken första gången jag hört talas om det. Fördärva tanken vid stöld av bensin har jag sett.

Och nu en varning ta det jävligt lugnt när du sätter upp annan tank det kan räcka med att man drar i tanken el dyligt nånstans hugger med nått verktyg nånstans
och gnista bildas så POFF även fast den är till synes tom så finns ångor. Har/ hade en polare som omkom pga detta han kom först utrusande
som en brinnade fackla med blodiga spår efter innan han dog i uppsala. Nått som sätter sig i skallen som man ibland kan vakna av mitt i natten. Hoppas jag sagt detta tydligt nog nu.
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?