Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RoBjarK
Volvo 740 SE, 1992, fem dörrar.

En dag funkade inte kupéfläkten. Varför?

Jag har sökt svar i forumet men inte hittat, eller kanske inte förstått, något svar som hjälper mig, ber om ursäkt om jag missat det uppenbara men jag är helt novis vad gäller bilar och många facktermer - men intresserad av att lära mig.

Jag önskar er hjälp med vad jag bör göra för felsökning - eller en hänvisning till befintligt svar någonstans?

Jag har har kollat alla säkringar bakom askkoppen, lossat knäskyddet under handskfacket - men sen... är det den "cylinderklumpen" långt in till höger?!

RoB
av NilsO
Hej,

det finns två varianter av kupéfläkt (eller snarare varianter av hur kupéfläkten styrs) på 740 -92. De fungerar ganska olika.

Den ena varianten finns på bilar med "ECC" elektronisk klimatanläggning, med siffergradering på skalan för temperaturvredet.

Den andra varianten finns på bilar utan AC och på bilar med traditionell AC (utan siffror på temperaturskalan).

Vilken sort har din bil?
av RoBjarK
"Värme- och ventilationssystem med automatisk luftkonditionering" enligt instruktionsboken.
Med siffergradering på temperaturvredet.
IMG_2533.RedKop15p.jpg
IMG_2533.RedKop15p.jpg (120.68 KiB) Visad 1392 gånger
av NilsO
Om fläkten inte fungerar på någon hastighet är det nog oftast själva fläkten det är fel på. Det är som du skriver den cylindriska saken nere till höger under handskfacket. Man kan prova den genom att koppla in den till 12 V.

Det är inte särskilt svårt att få loss den, men på en del bilar verkar styrboxen intill sitta ivägen (inte på alla, dock).

Fläkten styrs annars av en reglerenhet som också sitter under bakom handskfacket. Men när den går sönder brukar fläkten ändå fungera i läge 5 (eller går fläkten inte att stänga av).
av RoBjarK
Hej, nu har jag kört en del med "knäskyddet" borta och hör hur det "klickar" i cylinderburken när jag vrider på de tre reglagen (är det fläktmotorn?) så den verkar inte vara helt död ändå... eller?
Påminner alla som läser detta om att jag är totalt okunnig så var snälla!
Håll i dig nu - dessutom tyckte jag att fläktskrället kom igång en stund i lördags - men nu är jag så förvirrad att jag inte vet vad jag ska tro.
Och först nu kollade jag med sökande ögon i motorrummet och undrar om allt står rätt till där - tänker i första hand på om det ska vara eller inte vara en rem mellan remhjulen med rödaktigt spår - bifogar foto.
Ser du silvertejpen ner till höger i bild så var den slangen lös (den var tejpad sedan tidigare) - vilken jag tolkar ska leda in luft!? En teori är att remmen gått av och piskat loss den gamla lagningen - om det ska sitta en rem där.
Jag har googlat men inte hittat några foton eller beskrivningar som ger svar på remfrågan - bara ett inslag på tuben där det inte fanns någon rem däremellan - men det säger mig egentligen inget helt säkert.
DSC_1224.JPG
DSC_1224.JPG (853.43 KiB) Visad 1392 gånger
av NilsO
Luften till kupén tas in genom det stora gallret mellan vindrutan och motorhuven, alltså precis framför vindrutetorkarna. Du ser det bäst med motorhuven stängd.

Remmen som saknas är till AC-kompressorn. Antagligen har någon tagit bort remmen för att AC-systemet ändå inte fungerar, mest troligt för att köldmediet läckt ut. Utan fungerande AC ingen kyla, dvs luften du får in i kupén kan inte bli kallare än utomhusluften. Lite tråkigt på sommaren. Men kupéfläkten fungerar oberoende av AC-systemet.

Slangen med silvertejp är för uppvärmning av motorns insugsluft. Den har inte med kupéfläkten att göra. Luft tas i närheten av det heta avgasröret på motorns ena sida, du kan se en anordning med en "sköld" där. Uppvärmningen av insugsluften är en rest från när bilmodellen hade förgasare (din årsmodell har elektronisk bränsleinsprutning) och man märker normalt inget om slangen saknas eller har lossnat. Den brukar vara lite spröd, antagligen därför någon har tejpat.

Om kupéfläkten klickar eller låter när du ändrar hastigheten på vredet så har fläkten nog kärvat ihop eller liknande. Man får ta loss den och se.
av RoBjarK
Man tackar för bra svar på alla frågor!
Ska skruva lös motorn alltså och försöka med de trix jag läst på andra trådar om fläktmotorn!? Som att öppnade den och... kanske smörja!? Kolla kolen!?... jag öppnar och återkommer.

NilsO - Är denna handbok något som skulle hjälpt mig finna några av de svar du plitat ned tror du?
Volvo740,745,760.jpg
Volvo740,745,760.jpg (8.35 KiB) Visad 3064 gånger
av NilsO
Ja, kanske det. Jag tycker annars den bästa handboken till 740, åtminstone till de sena årsmodellerna, är den här:
Bild

En tidigare utgåva av boken, som finns på en del bibliotek, såg ut ungefär såhär (det stod såklart 740 istället för 940 och den var grön):
Bild

De här böckerna säljs bl a av något kallat "Lafri" (googla). Jag tycker de innehåller bättre beskrivningar och tydligare bilder än Haynesböckerna, och färre fel.
av RoBjarK
Tusen tack-tack-tack-tack-tack - jag fick igång fläktmotorn! :D
Meeen sicket jäkla meck... för att lossa en grej måste trettielva andra saker bort - alla med olika skruv - och flera dolda som om det vore nån medveten hjärnknäckare. :evil: Som tur var hade jag ett gäng intresserade filurer som kom och gick med förslag, teorier, handräckning och konkreta råd och tips - utan dem hade jag nog tappat tron på allt.
Det var inte bara att lossa de tre skruvarna för sedan sitter det en platt plåtburkshistoria strax under fastskruvad i hjulhuset så att den är i vägen med ca 15 mm - precis så att jag måste bända-vrida-dra-svära-vara-rädd-att-jag-knäcker-den-roterande-fläkt-delen-av-plast... :-(O)

Det var troligen kortslutning - fråga mig inte hur det gått till men ena motorkabeln var lite skavd (eller gnagd - se nedan) så trådarna syntes på utsidan motorburken, men först när vi fått loss skivan med kolen såg jag även ett brott i den andra kabeln och i gummipackningen oxå - alltså precis i genomgången så trådarna måste (troligen) haft kontakt med fläktmotorhuset...
Tack vare att jag provade vad som står att läsa på andras trådar, att ge motorn direkt ström från batteriet, så gav det ju snabba svar enligt uteslutningsmetoden.

När vi lossa kolens fästplatta såg ett kol ut att hänga på sniskan, men det kan ha skett sekunden före jag noterade det, och jag sprutade på 5-56 (fast inte helt övertygad om att det är det bästa!?) och försökte sedan borsta ren kontaktytorna mellan kol och rotor (?) så gott jag kunde med scotchbrite, så visst kanske det låg något knas där med - men jag tror på kortis.
Jag hade alltså fel i att motorn klickade - det var inte den som lät - några sa att det var ett relä - och länge var det majoritetens gissning - att det var fel på ett relä.

Bonusen var att några av mina intresserade kamrater hade tråkigt och rotade runt i motorrummet och då herr R. öppnade luftfilterburken såg det ut som så här:
DSC_1227.Red50p.jpg
DSC_1227.Red50p.jpg (497.83 KiB) Visad 1393 gånger
:-O) Ett mysigt bo, och luftslangen jag tejpade fast igår har varit ingången! Förra ägaren sa auton stått i en lada länge, och visserligen var det musskit på batteriet - men att det skulle finnas ett bo trodde jag bara hände andra... Löv och kastanjer - en hel hög:
DSC_1229.Red50p.jpg
DSC_1229.Red50p.jpg (1.04 MiB) Visad 1387 gånger

Köp ferritas standard rostfria system s&arin[…]

Sätt på keramiska belägg näst[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]