Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Men, hallå. De som hittills lämnat bidrag till tråden, sitter alla och kör på dessa monsterfälgar. 17 och 18-tums-fälgar med dessa extrema lågprofildäck. Självklart blir bilen mer eller mindre spårkänslig än med normala däck och fälgdimensioner. Detta över att bilen blir stötigare, bullrigare, drar mer bränsle och blir avsevärt mer känslig för vattenplaning, utöver spårkänsligheten. Aldrig under 55-profil på en standardbil ! Fråga vilken däckhandlare som helst.
Användarvisningsbild
av Funk
17" = monsterfälgar :roll:

Inga vanliga V40 jag har kört, och det är massor, är problematiska med 17-18" . Med fabriksmonterade 19" så är det inte längre någon kul bil. men det skyller jag i alla fall delvis på att det är Bridgestonedäck på dom bilarna..
V40CC är lite grann en annan femma, höjningen ger till skillnad mot mer "normala" XC varianter en stötigare gång redan med mindre fälgar..

/Thomas
av Gourmand
Oavsett om man själv upplever det som problematiskt eller ej, så är dessa tokdimensioner på en standardbil förenade med mina nyss upprepade egenskaper/nackdelar. Spårkänsligheten är bara en av nackdelarna, fördelarna inga - om du inte kör på bana. Men, det är väl knappast dessa bilars användningsområde.
av jwiss
Med vinterdäcken (205/?-16) på min v40ccmy15 var den helt ok. När jag la på sommardäcken (ocean race 225/?-17) blev den spårkänslig, det har jag vant mig vid nu, tänker inte på det.
Användarvisningsbild
av Funk
Tokdimensioner...jaja det skräds inte på orden och sidostabilitet är inget herrn prioriterar heller?
Även om 85-profil var mjukt och skönt rakt fram så var det ingen höjdare i tvära manövrar som t.ex vid undvikande av plötsligt uppdykande älgar och dylikt. Men "to each his own" som dom säger... Visserligen är V40 med 15-16" mjuka och tystar, men samtidigt vääldigt svajiga, och jag får nog tillstå att standard 17" på min personliga bil är en komfortabel kompromiss på V40, dödar inte vägkänslan och är ändå hyggligt riktningsstabilt. Men ordern på den nya V40:n jag lägger i morgon blir med 18" för ännu bättre känsla..,dock utan sportchassie.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
jwiss skrev:Med vinterdäcken (205/?-16) på min v40ccmy15 var den helt ok. När jag la på sommardäcken (ocean race 225/?-17) blev den spårkänslig, det har jag vant mig vid nu, tänker inte på det.
Är det inte 205/50-17 som vanligt på Ocean Raceversionen ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av gripen
Har sedan några dagar en V40 D2 Summum MY13 med just 205/50/17 och jag har då inget märkt. Stadig som en klippa. Vad är det för extremt med 50 fö. [WINKING FACE]
av jwiss
Funk skrev:
jwiss skrev:Med vinterdäcken (205/?-16) på min v40ccmy15 var den helt ok. När jag la på sommardäcken (ocean race 225/?-17) blev den spårkänslig, det har jag vant mig vid nu, tänker inte på det.
Är det inte 205/50-17 som vanligt på Ocean Raceversionen ?

/Thomas
Dom enda siffror jag är helt säker på är 205 breda vinter och 225 breda sommardäck. Sommardäcken ligger på OR-fälgar. Allt levererat av volvosäljare.
Användarvisningsbild
av Funk
Du har nog alldeles rätt, jag antar att jag bara tänker på "vanliga" bilar där 225 hamnar på 18" och större... MIn nybeställda V40 D3 har 18" Ymir med 225, medan familjens äldre V40s har 205 på 17"..

/Thomas

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]