Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sörgissjö
Hej funderar på en S80 främst den gamla modellen dock har jag sett att även de första årsmodellerna av S80 N skulle rymmas i budgeten !
Hur stor skillnad är det mellan den gamla och nya S80, vilka väsentliga punkter skiljer de sig på och då antar jag att den nyare modellen är bättre
av valln
Det är klart att den nya modellen är mordernare och med bättre komfort samt krocksäkerhet.

Däremot har den äldre modellen bättre kvalitet och mycket bättre rostskydd samt jättestort utbud av bensinturbo, vilket jag tycker är ett måste!
av S80beat
Hmm.. vilken lustig slump. Min förra S80 T6 -01 var mörkblåmetallic. Min nuvarande S80 D2 MY 13 är svartmetallic precis som på bilderna ! :)

Hade nog satsat pengarna på en modernare bil (S80N) om jag varit som dig, läs gärna vibilägares begtest av båda modellerna på deras hemsida.

Lycka till med vilket du nu än väljer. :)
Användarvisningsbild
av Krollspell
Sörgissjö skrev:Hej funderar på en S80 främst den gamla modellen dock har jag sett att även de första årsmodellerna av S80 N skulle rymmas i budgeten !
Hur stor skillnad är det mellan den gamla och nya S80, vilka väsentliga punkter skiljer de sig på och då antar jag att den nyare modellen är bättre
Jag har ganska lång erfarenhet av båda modellerna, den "nya" S80II är bättre på alla punkter, och då menar jag verkligen bättre, allt annat är trams!

Jag kan verkligen rekommendera S80II, snygg, tyst och mycket bra kvalité. Gamla S80 var på sin tid en bra bil, men tiden har sen verkligen rusat ifrån den modellen. Gamla T6:an är dessutom betydligt törstigare och "tröttare" än den "nya" 304 hk som kom 2011.
av Kneecap
valln skrev:Det är klart att den nya modellen är mordernare och med bättre komfort samt krocksäkerhet.

Däremot har den äldre modellen bättre kvalitet och mycket bättre rostskydd samt jättestort utbud av bensinturbo, vilket jag tycker är ett måste!
Vad menar du med bättre rostskydd? Jag har då inte sett en enda rostig* S80N, och då är jag under och runt ett antal varje vecka..

*Bortsett från avgasupphängningar men det problemet finns på S80 också..
av valln
I vi bilägares test får nyaste modellen sämre rostskydd. i allafall gäller detta v70.
Det finns också flera vittnen från forumet att nyaste v70 mindre antal lager med lack, det borde inte vara någon skillnad mot s80.
av Lövet
Antal lager lack är inte samma som bättre rostskydd. Har fortfarande inte sett en enda rostig V70II eller S80N. Jag skulle inte vara orolig på den punkten.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]