Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Bosse 78:
Behåll bilen du har och vänta tre år och köp nya s/v90!
Så skulle jag ha gjort om du inte behöver en kombi nu.
Användarvisningsbild
av V9097
Bosse78 skrev:Har fått offert på ett nybygge v70 T4 classic momentum för 280 000:- inkl 17" sommar och "16 vinter på alu fälg och då får jag 50 000:- i inbyte för min s80 -07 2.5t kinetic med 14300mil på mätaren.Bra deal ?
En ny bil är ju aldrig en bra affär, men trots allt väldigt mycket bil för pengarna! Jag blir lite sugen själv faktiskt. Vilken färg har du tänkt dig? Om inbytespriset är vettigt på din S80 har jag svårt att avgöra. Har du kollat på serviceavtal, och vad kostar det i så fall.

Ett tips är att även beställa stänkskydden fram, det skonar nog framdörrarna lite grann nedtill. Jag har aldrig kommit mig för att montera på min bil vilket jag ångrade senast idag när jag tvättade den.
av Lövet
Vad har ni räknat på för värdeminskning? Glöm inte den största kostnadsposten...
Användarvisningsbild
av Bosse78
Är medveten om att det bara finns dåliga affärer...

Räknade inte på nån värdeminskning utan bara vad det kostar mig i månaden i 3 år. Tanken va att ha den i 3år sedan byta till en xc90.

min nuvarande bil är ju för gammal för att ha maskinskadeförsäkring nu ochså så den kan bli dyr om man har otur..
av Lövet
Men då har du ju inte räknat vad bilen kostar dig i månaden (PO) Det blir minst sagt en glädjekalkyl.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Lövet skrev:Men då har du ju inte räknat vad bilen kostar dig i månaden (PO) Det blir minst sagt en glädjekalkyl.
Jag är medveten om detta :D
Användarvisningsbild
av Bosse78
Så här tänker jag... tror jag :D

Jag räknar vad jag faktiskt betalar i månaden under 3år och då kostar det mig max 2500:- mer i månaden att köra en sprillans volvo. Sen efter 3år hade jag tänkt byta bil och räknar då med att få tillbaka dom 50k i mellanskillnad för vad jag har kvar i lån på bilen (avbetalning 5år) och vad den faktiskt är värd. Då ser jag det som att jag får betala 2500:- i mån för att köra en ny bil i 3 år istället för min gamla som i sin tur behåller sitt värde i 3 år till. Finns det någon sanning i detta eller är det bara jag som verkligen vill ha en ny bil ? :shock:
Användarvisningsbild
av apersson850
III skrev:Snacka om u-land vad det gäller fordonsbelysning.
Korrekt iaktagelse. En hyrbil jag hade i USA trodde jag att jag var för dum för att begripa hur man skulle tända halvljuset på. Det blev bara parkeringsljus vad jag än tryckte på.
Sen gick jag ut och tittade. Det var ju halvljuset som lyste. Men det märktes inte.
av Lövet
Bosse78 skrev:Så här tänker jag... tror jag :D

Jag räknar vad jag faktiskt betalar i månaden under 3år och då kostar det mig max 2500:- mer i månaden att köra en sprillans volvo. Sen efter 3år hade jag tänkt byta bil och räknar då med att få tillbaka dom 50k i mellanskillnad för vad jag har kvar i lån på bilen (avbetalning 5år) och vad den faktiskt är värd. Då ser jag det som att jag får betala 2500:- i mån för att köra en ny bil i 3 år istället för min gamla som i sin tur behåller sitt värde i 3 år till. Finns det någon sanning i detta eller är det bara jag som verkligen vill ha en ny bil ? :shock:
Blanda inte in dina lån, det motsvarar inte vad bilen kostar i månaden. En bil blir inte billigare att äga för att man betalar på längre tid men månadsutgiften går ju ner...

Om du köper en ny bil som kostar 280.000kr och äger den i 5 år kommer den ha kostat dig 280000-100000 = 3000kr i månaden i värdeminskning oavsett om du lånat till detta eller använt din inbytesbil.

Gör en kalkyl per månad
Värdeminskning 3000:-
Skatt 170:-
Försäkring 500:-
Däck 300:-
[...]
osv så får du den riktiga kostnaden per månad. Gör en likadan med din gamla bil och jämför.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

AC & kylfläkt

Den jag fick av aeromotors var öppnad den me[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]