Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chronaus
Hej!

Nu är jag trött på grannarnas nedsättande blickar och har bestämt mig för att gå till botten med min Volvo 855as skramlande. Vid tomgång och låga varvtal låter det som att om en metallbit skakas runt i en metallcylinder. Missljudet uppkom efter en långkörning ner till Skåne för några månader sen och har inte upphört trots att jag stenhårt försökt ignorera ihjäl det. Misstänker att det kanske är katalysatorn som har gått kanske, då oljudet är värst där....

Laddade upp en video på tuben, filmningen kanske inte ger så mycket men ljudet hörs i alla fall klart och tydligt

av chrisf
Jag hade inte satt mig i bilen igen, hade blivit tokig! :P

Ingen aning annars vad felet kan vara, men följer tråden så kanske man lär sig något :D
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du kan inte ha fått upp en sten eller liknande mellan kaross och värmeplåt? Eller att någon klämma har släppt så avgassystemet ligger och klapprar emot den?

Har du provat banka runt där under(med bilen avstängd, givetvis) och sett om det kommit nå skrammel då?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Gör så som Lucif3r skriver hissa upp bilen glöm inte pallbockar lägg dig under bilen och banka på avgassystemet och se ifall du får fram skramlet. Det är säkert någon plåt som ligger lite löst och skramlar :) .
av TobbeViktor
Kolla så att det är helt tätt i skarven efter katalysator och kolla även så att klämman drar åt som den ska. Min lät också på tomgång, fast inte lika mycket. Tätade ordentligt i skarven med avgasbandage och en ny klämma, så försvann skramlandet. I mitt fall så låg muffarna och slog/vibrerade mot varandra.
av Chronaus
Katten också... har bankat och dragit i en halvtimme nu i hela systemet och det enda skrammel jag kan höra är från katten så jag antar att den är kaputt...eller?

av chrisf
Inte för att jag "kan" något så sätt.. men ska inte de där vara stumma i "ljudet" om man nu rör på dem? :P

Man fick visserligen höja upp ljudet ganska högt för att ens höra lite, men lite lät det ju ändå :P
av Chronaus
Ok...tror i alla fall detta var spiken i kistan för trotjänaren. Behöver för övrigt byta kamrem, vattenpump, packbox, rengöra vevhusventilationen och köpa nya sommardäck, tror det blir till att köpa ny bil i år.....
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]