Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har aldrig kört någon D4 Polestar, men kan en optimering som "bara" ger 20 nm extra ge någon extrem förbättring av körkänslan, eller vad man ska kalla det? Eller är det toppeffekten som gör allt?
Leafs skrev:Jag har aldrig kört någon D4 Polestar, men kan en optimering som "bara" ger 20 nm extra ge någon extrem förbättring av körkänslan, eller vad man ska kalla det? Eller är det toppeffekten som gör allt?
Det är väl lite både och det ena påverkar det andra, sen beror det på hur kurvan ser ut...
Har viserligen en något lättare V60 D4 AWD Polestar. Hävdar att det blev en rejäl skillnad med polestar. Bilen känns inte längre strypt. 0-100, 80-120 förbättrades 1.5 sek. 215hk 440nm känns i underkant. Vore kul att effekttesta bilen.

Bilen är givetvis ingen raket. 1850 kg inkl mig+automatlåda/AWD stjäl mycket prestanda. BSR/RICA är säkert ännu roligare, dock utan garantier!
YoZ skrev: BSR/RICA är säkert ännu roligare, dock utan garantier!
Rica påstår att de ska (eller om de redan har gjort det) lansera en garanti som tar över biltillverkarens garanti på allt som är relaterat till uppgraderingen, dvs motor och drivlina.
Jag har dock inte läst några detaljer eller något finstilt kring detta ännu.
Har en V60 D4 AWD som är Polestaroptimerad.

I original så var det bra drag till ca 3000rpm där motorn liksom dog, medan min optimerade motor nu drar hela vägen till rödstrecket på ca 4500rpm, om än inte våldsamt.

Med sportläget i så tycker jag min optimerade motor drar iväg riktigt bra! Inget slir på automaten utan hela tiden lock-up och drag hela vägen i varvtalsregistret.

Man kan se lite hur D4'an dör vid tidigare varvtal, utan optimering, när man går in och tittar på diagramet för V60 D4 AWD 2015 på Polestars hemsida. Är ju samma drivlina.
Leafs skrev:Jag har aldrig kört någon D4 Polestar, men kan en optimering som "bara" ger 20 nm extra ge någon extrem förbättring av körkänslan, eller vad man ska kalla det? Eller är det toppeffekten som gör allt?

Vid låga varv känns det antagligen ingen större skillnad. Däremot får man ju mer effekt vilket kan vara bra att ha vid t ex omkörningar.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]