Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej det är ju faktiskt sant att det är svårt att gissa sig till vad de kan ha för funktion :P

Min tanke med det hela är ju att det gula är ju insignalerna, alla går ju till kondensatorer och sedan antingen vidare till nästa punkt eller till en via. Andra sidan av kondensatorerna är ju kopplade mot en jordpunkt, blå inringade. Därav avkopplingskondensatorer..?

Självklart kan jag ha fel, men kopplingen är ju identisk med avkoppling och inte DC-block? Tanke?
20150822_115117_mix.jpg
20150822_115117_mix.jpg (1.34 MiB) Visad 363 gånger
20150822_115117_original.jpg
20150822_115117_original.jpg (1.36 MiB) Visad 365 gånger
chrisf skrev:Nej det är ju faktiskt sant att det är svårt att gissa sig till vad de kan ha för funktion :P

Min tanke med det hela är ju att det gula är ju insignalerna, alla går ju till kondensatorer och sedan antingen vidare till nästa punkt eller till en via. Andra sidan av kondensatorerna är ju kopplade mot en jordpunkt, blå inringade. Därav avkopplingskondensatorer..?

Självklart kan jag ha fel, men kopplingen är ju identisk med avkoppling och inte DC-block? Tanke?
Det ser skumt ut! :)
Jag kan inte begripa varför man skulle vilja sätta en konding parallellt med en in eller utgång, vill man lågpassfiltrera borde det sitta ett motstånd där oxo...
Utan att ha sett på schema, men vad gör alla motstånden? De kanske är del i ett lågpassfilter för vardera ingång? Även om allt är grupperat komponent-typ för komponent-typ :P

För om man inte har kortet framför sig så är det svårt att veta vart de där viorna går, om de går till ett motstånd, vilket de förmodligen gör, eller om de går någon annanstans. Svårt att veta är det ju, men jag står fast vid att det är avkoppling, tills jag är motbevisad :P
Hm, det där är väl ändå bara simpla 'debounce' kondningar?

Men hur som... TS verkar ju ha lite större beskymmer än typen av kondningar.... Han har ju totalt sabbat banorna där kondningen ska sitta :roll: , så han måste ju hitta på alternativa lödpunkter... Vilket i regel oftasts kräver mer precision än vad som krävs för SMD lödning, och SMD lödning är ju svårt nog om man inte är van...
Lucif3r skrev:Hm, det där är väl ändå bara simpla 'debounce' kondningar?
Saknas ändå motstånd :)
Men hur som... TS verkar ju ha lite större beskymmer än typen av kondningar.... Han har ju totalt sabbat banorna där kondningen ska sitta :roll: , så han måste ju hitta på alternativa lödpunkter... Vilket i regel oftasts kräver mer precision än vad som krävs för SMD lödning, och SMD lödning är ju svårt nog om man inte är van...
Paddarna är nog ok, det är nog resterna av kondensatorkroppen som täcker dom, men kopparbanan ser skadad ut? Kan man fixa med en tunn sladd från kontakt-pinnen till kondingen.
Ja ledningsbanan är ju trasig, det är väldigt enkelt att laga med en bit tråd. Det gjorde vi ofta när jag jobbade med att laga TV på den tiden då det gick att laga dem :P

Jag kan inte riktigt se på bilden men det ser ut som en pulvriserad kondensator, men att kortet förmodligen är ok i övrigt. Jag tror att det är som jwiss säger att det är resterna av kondensatorn som täcker lödpaddarna. Svårt att säga exakt, det går ju att laga oavsett, det är ju ett väldigt litet fel så sätt.

Banan mellan kontaktpinnen och kondensatorn ser däremot ok ut om man tittar på bild två, kanske att det är lite lödmask som är avskrapad men skrapar man bara försiktigt bort lödmasken så kan man lägga på ett skyddande lager med tenn där kopparn är synlig.

Jag säger även som Lucif3r, för debouncing behövs inte externa motstånd, även om man kan använda det. Det beror väl lite på den mottagande kretsen. Vidare vet vi ju faktiskt inte hur motstånden som kommer efter är kopplade, de kan ju faktiskt vara kopplade mot kondensatorerna.

Om man tittar på bild 2 så har vi ett 4,7K motstånd kopplat efter kondensator 3 från vänster. Så där rakt av har vi hittat ett motstånd som är kopplat till en kondensator. Sen är ju frågan om resten är kopplat liknande, men jag skulle tro att det är något sådant ändå.
Då var lådan på plats igen. Detta var första gången jag lödde sådan här finelektronik så några stilpoäng får jag då rakt inte.

Efter det att jag fått den nya kondensatorn på plats fixade jag till de banor jag förstört när jag öppnade lådan. Sedan lagade jag de spruckna lödningarna som var orsaken till att jag öppnade lådan till att börja med. Men det verkar funka. Sambon har kört bilen idag utan att några varningslampor tända och allt annat verkar fungera också. Bilen rapporterar inte heller några felkoder.

Tack chrisf för alla din hjälp med tips och kondensatorer!!
Bilagor
20150828_194600.jpg
20150828_194600.jpg (1.81 MiB) Visad 428 gånger
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]