Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Tänkte det skulle bli en lätt biff att besikta bilen men inte. Bilen är en Astra cuope Bertone ritad.

En alldeles nyuteximenerad 20 åring fick för sig att bilen Inte får ha Inercolor vilket den har dessutom är den ganska stor. Jag sade emot och menade att den hade varit utrustad från början, dock en mindre. Killen pratade som en professor så jag begrep inte allt.

Efter detta gick jag in till basen som var inne på samma linje som professorn.
Kontaktade Opel och fick ett intyg på Intercolorn varit fabriksmonterad som Jag åkte och visade, men nu sades det att den är för stor eftersom orginalet hade börjat läcka och är bytt till en aluminium kylare.

Funderar på att slänga besiktningsprotokollet och åka till en annan station, eller ta bort den tjocka slangen från kylaren, sätta tillbaka efteråt.

Tilläggas kan att profesorn har fått sparken, folk åker till andra ställen efersom det blir för mycket krångel
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Han har ju dock rätt... Man får inte montera annan/större IC än orginal, då måste det reggas.
Sen kan man ju tycka att det är larvigt att bry sig om det, och många(dom flesta?) bes. bryr sig inte i större IC såvida det inte syns på 7mils avstånd att motorn inte är orginal.

Så, ja, "professorn" hade rätt i det här fallet. Taskigt, men sant.

edit: och varför slänga pappret? Det hjälper dig ju inte att "lura" någon annan station eftersom det är lagrat digitalt...
Användarvisningsbild
av Alfredo
Bilen blev inte godkänd, därför finns inte dessa uppgifter hos andra stationer ännu, syns först efter 4 veckor en misslyckad besiktning.
En som sa att han tog bort röret från IC, då var den bortkopplad och besiktningen kunde inget göra. Hade sagt att den var som prydnad, kopplade in den såklart igen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
känns ju som att det är lite löjliga saker dom gnäller på ibland. En sak som jag tycker är löjligt är att en avtagbar dragkrok måste gå att ta av annars blir det ombesiktning och skiter man i det så blir det körförbud. Varför spelar det så stor roll om det inte går att ta av dragkroken för?

Låter ju lite roligt om någon frågar varför man har körförbud på bilen och man svarar att det är för att det inte gick att ta av dragkroken :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
Dragkroken kan ju vara fastrostad i olåst läge. Koppla sen på en 1500kg vagn och den släpper på motorvägen. Inge kul läge....
Användarvisningsbild
av garinge
Alfredo skrev:Bilen blev inte godkänd, därför finns inte dessa uppgifter hos andra stationer ännu, syns först efter 4 veckor en misslyckad besiktning.
En som sa att han tog bort röret från IC, då var den bortkopplad och besiktningen kunde inget göra. Hade sagt att den var som prydnad, kopplade in den såklart igen.
Det är klart dom finns, hur tror du dom ska kunna göra en efterkontroll? jo dom knappar in ditt regnr och får upp felen i datorn...

Sen om du tar bort röret från IC:n, hur har du tänkt dig att bilen ska funka? Ic:n sitter där för att kyla luften från turbon, till motorn,
tar du bort detta så försvinner all luft ut i luften och motorn blir utan... du tänkte nog inte riktigt rätt va?

Sen heter det Intercooler, inte intercolorn :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nexus skrev:Dragkroken kan ju vara fastrostad i olåst läge. Koppla sen på en 1500kg vagn och den släpper på motorvägen. Inge kul läge....
Tänkte aldrig på att den kan fastna i upplåst läge :)

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]