Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag håller på att fixa till en ABS styrenhet till sambons C70 -99 och när jag öppnade boxen råkade jag krossa en av kondensatorerna. Är det någon som kan hjälpa mig med vad det är för typ av kondensator? ??:-/

Jag har letat efter ett kopplingsschema men inte hittat något.
Här kommer en bild på det som "formally known as" kondensator.

Mvh
Mats
Bilagor
20150822_115117.jpg
20150822_115117.jpg (1.64 MiB) Visad 465 gånger
Tack för tipset, men det ser ut som om det närmaste är dryga 20 mil bort.

De begagnade jag har hittat ligger på 2.500 kr eller mer så ekonomiskt hade det helt klart varit värt att hitta en ny komponent. Måste erkänna att det är en roligare lösning att få ta fram lödpennan. :)
Ser ut som en 0805 kapsel, säkerligen med tanke på att sitter så många i närheten av varandra så är det en 100nF, möjligen 10nF men bättre ta en 100nF 50V.

Kan skicka dig sådana om inte någon annan här har några invändningar med annat möjligt värde?

Edit..
Kondensatorer brukar oftast vara svåra att mäta när de sitter på plats också. Plus att alla mätinstrument (läs billiga) inte har möjlighet för test av kondensatorer.
Dom där är inte avkopplingskondingar utan DC-blocking för I/O-signaler. Om kondingen går i kortslutning pga överspänning kan nog ganska mycket mer gå dönder.
Du kan skaffa en DER DE5000 på ebay för under 1000-lappen som kan mäta dom.
DC-blocking kopplas ju över signalen, dvs den bryter av signalen och signalen måste gå igenom.

Om du tittar på kretskortet på första bilden så är kondensatorerna kopplade från signalen till jord, dvs avkoppling.

Eller hur tänkte du?
chrisf skrev:DC-blocking kopplas ju över signalen, dvs den bryter av signalen och signalen måste gå igenom.

Om du tittar på kretskortet på första bilden så är kondensatorerna kopplade från signalen till jord, dvs avkoppling.

Eller hur tänkte du?
Många av dom sitter i serie med olika stift på vad jag antar är kontakten, så sitter inte avkopplingskondingar, dessutom sitter avkopplingskondingar nära den krets somavkopplas, inte på rad i ena änden av kretskortet.
Inte helt enkelt att sitta o gissa vad dom är till utifrån en bild :)

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o