Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Även om det skulle ha varit servon som läckte så hade den varit tom på olja ganska snabbt är bara 0,9L i hela servosystemet samt att du hade märkt att bilen blir mer trögstyrd och ett väldigt tjutande ljud hörs från servopumpen.
av chrisf
Lucif3r
Javisst, den bilden har jag fått fram i Vida också, plus den bilden jag länkade i förra inlägget med slangarna i fråga. Det finns ju inget att missförstå, det är oljekylslangar.. Jävla idiot han är!

Absolut, men vad jag kommer ihåg - har ingen bra bild på det just nu, kanske följande.. så är inte styrservoslangarna skitiga alls.. Utav olja då alltså.. Om man tittar på min första bild i första inlägget så är det väl den som man skymtar längst upp till höger med en slangklämma på?
olje_kylare_ovre2.jpg
olje_kylare_ovre2.jpg (319.33 KiB) Visad 231 gånger
Den går ju dessutom över oljekylslangarna..

DayDreamer
Bra tanke, det har man inte tänkt på! :)

Nu verkar det som att hennes far tycker att de ska vänta med att byta ut slangarna eftersom hans vän "mekanikern" har hällt i det där i styrservolådan.. Smart va? Men det är väl så man lagar bilen.. förmodligen kan jag väl laga lite rost i bakluckan så slutar det läcka olja vid motorn? ;)

Jag har skickat bilder, fakta och allt möjligt.. Jag vet inte vad mer jag kan göra..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tycker synd om styrväxeln och servopumpen som får arbeta med det medlet i :cry: känns ju inte så bra att ha i sånt skulle själv aldrig våga göra det.
av chrisf
Tro mig, du är inte själv som tycker så!! ;)
av chrisf
Perfekt, jag visste att det fanns en lösning! :D
Användarvisningsbild
av andreasw
Det är inte en automat i din bil? Då kan det vara oljekylslangarna för automatlådan.

Jag har själv rengjort vevhusventilationen på min 850, det var inte roligt! Förra ägaren har nog aldrig gjort rent den på 30 000 mil. Det var totalstopp nere vid oljefällan ner till oljetråget, vilket resulterade i att jag fick plocka ner oljetråget och göra rent. Jag tror jag mekade över en veckas tid (inte effektiv tid då). Tyckte det gick riktigt bra faktiskt, särskilt när det inte var någon stress. Men då passade jag även på att byta kamrem och nolla motorn på riktigt.

Jag är också väldigt grön inom mekandet, men man lär sig hela tiden nya saker som gör nästa skruvning lättare ;) Du behöver inget garage heller för att fixa det där. Det enda du kan behöva är väldigt vanliga verktyg och ev en domkraft, sen är det bra om du inte har någon tidspress på dig när du gör det :D

Förövrigt så tror jag att slangen längst upp på sista bilden är till styrservon också.

BTW Vad hade du för förväntningar av din mekaniker? När han redan pluggat en slang istället för att byta den ;)?
av chrisf
Det är en automat, men oljekylslangarna för automatlådan sitter på vänster sida i körriktningen, de slangar som "läcker" eller åtminstone är täckta av olja är på höger sida i färdriktningen och är för turbokylning. Det är jag helt hundra på med tanke på alla ritningar och så vi har fått fram :P

Men tack för idén! :)

Ja, hade jag haft möjlighet hade jag gjort det själv, speciellt vevhusventen som.. visst det är ett par pryttlar att plocka bort och sen rengöring och så.. och det kan ju ta lite tid.. jag tror däremot att det är "enkelt" annars att ordna till det.. Däremot har jag ingenstans att ha bilen och låta den stå runt en vecka på en OKQ8 billyft verkar inte helt roligt det :P haha

Skulle väl förmodligen gå fortare av pressen också, men hur som :P

Jo klart jag kan byta slangarna, men hur är det med åtdragningen för oljeslangarna på motorsidan, ska det vara med moment eller tills det tar stopp + lite till.. ? Det är sånt jag är lite "rädd" för.. Visserligen kan man passa på att göra ett oljebyte och byta filter samtidigt plus komma in till AC kompressorn och antingen schimsa eller mest förmodligen köra buntbandstekniken.. :P

Inget garage nej.. men man får inte stå ute på gatan heller.. Eller ja, har läst på om det, man "får" stå ute på gatan och tvätta och allt möjligt, kommunerna kan inte förbjuda det enligt lag.. Helsjukt! Däremot ogillas det av precis alla, så det känns som att antingen åker man till en billyft/garage och får det gjort eller så får man stå och tjafsa med alla om att det inte är olagligt :P Kan ju inte direkt dra in bilen hemma heller.. bor ju i lägenhet på andra våningen ;) haha

Det är mycket sant, förväntningarna låg väl runt 30% i detta läge när damen skulle åka ner.. Man hoppas ju, men vet verkligen inte om det kommer gå vägen.. Och ja.. nu ligger det på minus för honom hos mig.. Inatt kunde jag knappt sova och hade jag träffat honom då så hade han definitivt sagt upp sig..

Din tråd har jag tittat i har jag för mig, inte helt säker men känner igen den från nyligen tror jag. Alltid roligt att titta på projekt :D

Hur som.. det börjar luta åt att slangarna inte kommer bytas, inget oljebyte kommer göras och ja.. lite smått oklart om vevhusventilationen.. Mecken säger att han gjort det för något år sen, men som sagt.. mitt förtroende för honom ligger ju långt under isen nu så..

Det kanske blir jag som får göra det på en billyft iaf.. LÄSKIGT dock!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Oljeslangarna är inte skruvade, dom är itryckta och sen sitter dom med någon typ av clips(nr 8 på din bild). Vid termostaten på motorn sitter det en halv-bricka eller vad man ska kalla det(nr 11 på din bild) som håller slangarna(fast just vid motorn har dom ju iofs övergått i rör...) på plats. Nr 13 är ju bara stabilistator-fäste för rören, så den tvivlar jag på är speciellt moment-känslig.
Utöver det så är dom som sagt bara itryckta i kylaren resp. termostaten.

Vevhusventen ja... Jag tog 2 dagar på mig när jag fixade min, ca 7-8h effektiv tid. Men då behövde jag inte plocka ner något tråg eller rengöra några kanaler. Utan lyft givetvis, finns ingen anledning till att krångla med det på dessa jobb.
Det samma gäller oljeslangarna, om man inte har väldigt sänkt bil/"lite mage"( :lol: ) så kan man säkerligen byta dom utan att ens hissa upp bilen. Bekvämt? Inte speciellt, men poängen är att det är "lätta" jobb, något en mekaniker ska veta... Kan fortfarande inte fatta hur han kan påstå att det ska ta över ett dygn att byta dom där jäkla slangarna...
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]