Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ja som jag skrev tidigare är jag tveksam till att felet ligger i lådan.

Aisins nyare lådor har en tempgivare, ja, men den förhindrar bara LU tills oljan är ca 20*C. Hade den varit sönder hade LU funkat alls.

Prova ladda om styrprogramvaran till ECM och TCM

du kan också varmköra bilen och sen lägga dig i lagom fart, omkring 50-60, och trycka på ordentligt men inte så bilen gör kick-down. Prova flera ggr snabbt i följd för då ska den ta LU
ohm-mätte tempgivaren, och den har motstånd på 3.2 kohm vid 20C, men ska egentligen vara mellan 5.800-7.900 kohm. Satt en stund med värmepistol under lådan, och då sjönk motståndet ner till 2.92 kohm. Vid 100C ska det vara 263-265 ohm, så den verkar fungera (på sätt och vis).
Jag har testat ge på med både 3an och 4an i, men ingen lockup då heller:(
Uppdatering av TCM blir väl nästa.
Tack för all hjälp so far!
Uppdatering:
Var på bilia igår och fick TCMn uppdaterad, 740 kr fattigare, men samma problem kvarstår:(
Snackade med två mekaniker där, och ingen av dem hade upplevt ett sånt fenomen tidigare. Båda kliade sig i huvudet och mumlade om programvaruuppdatering och sköljning av lådan (det uppenbara som redan är gjort nu). Kollade oljan, luktar inte bränt, klarröd.
Det jag tänker göra nu är: dra en extraledning från lockupsolenoiden till en LED-lampa för att se att den faktiskt får ström när det är dags för LU. Får den inte ström med spaken i "D" är det förmodligen fel på TCM, får den ström, men inte låser är det nog själva lådan som strular...

Man kan köpa renoveringssats till lådan på ebay för runt 2-3 tusenlappar med packningar, lameller, lager mm. Tycker ni är det lönt att renovera lådan (gör det själv i så fall), eller köpa en fungerande begagnad för runt 3000-5000 kr?
51 SN är för AWD
I´m back...
Bytte i helgen lådan, identisk låda som gått 13k. Bytet gick smidigt, bytte packboxen på ingående axel (bakom convertern), demonterade och gjorde rent alla solenoider inför monteringen, frid och fröjd. Provkör bilen, men samma fel kvarstår, den slirar på 3e och 4e växeln, låser inte! *€@#€%!
Nu landar misstankarna återigen på TCM. Har skaffat en begagnad TCM från en bil med identisk motor och låda, samma årsmodell. Bytte idag, startade bilen, flyttade spaken till "D", då sparkade den i växeln, och displayen visar bara ett streck, lådan går i nödläge, startar i tvåans växel, går inte köra fortare än 60 kmh... Sätter tillbaka den gamla boxen, och allting fungerar igen (förutom lockupen då).

Fråga: måste man "para" ihop den nya boxen med bilen? Är ganska frustrerad nu, för lådbytet verkar ha varit helt i onödan:((
milktrucker skrev:
Prova ladda om styrprogramvaran till ECM och TCM
Som jag skrev tidigare.....

För man ska kunna ha ett billigare huvudbatte[…]

Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]