Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60Sunne
Mitt första inlägg här på forumet. Tack till alla kunniga som sprider er kunskap så andra som jag kan få inspiration och slippa göra (så många) misstag. Jag har följt trådar om extraljusinstallationer och gjorde slag i saken. 3x NBB originalxenon. Om jag får säga det själv så blev det ruskigt bra.
Jag fick tag i ett fäste i aluminium som jag kan varmt rekommendera. 8 st stora popnitar med brickor på baksidan gav ett hyffsat resultat men stag är ett måste. Det var svårt att hitta ett stabilt fäste för stagen så det blev helt enkelt två hål genom fronten. Fäste stagen i första bästa bult som fäste i metall. Stabilt som f.n.
image.jpg
image.jpg (780.2 KiB) Visad 2132 gånger
Nu återstår bara lite finjustering av ljusbilden.
av svanberg
Fin fint, bra ljus i dom där! :)
Svårt att få till det utan stag då hus och fäste är i plast och svajjar oavsett vad man fäster i.

Drog du kabel in till cem också eller tjuvade allt ute i strålkastaren?
Användarvisningsbild
av ER
svanberg skrev:Fin fint, bra ljus i dom där! :)
Svårt att få till det utan stag då hus och fäste är i plast och svajjar oavsett vad man fäster i.

Drog du kabel in till cem också eller tjuvade allt ute i strålkastaren?
Eftersom fästet i sig självt är vekt och svajigt så spelar det ingen roll om ljusen väger 100g eller 6kg/st då stabilitet i fästet är A och O för bra montering.
Jag har sagt det förr och säger det igen: QPAX, fästet sitter som berget i bilen(mycket viktigt) då det antingen bultas fast i krockbalken eller klämms mot den sen har jag inga stabbstag till ljusen, samma NBB och det flaxar inget alls utan jag skulle kunna hänga på supertunga VisionX LightCannon 90W som väger dryga 4.7kg/st utan stabbstag med samma resultat(har testat) då allt ligger i grundarbetet, dvs fästet som sitter på bilen.
Sämsta räppel jag haft undantaget el-satsen som var kanon är Light-On:s skräp som flaxar i kapp med potthålen i vägen, bryter sönder stabbstag pga vek konstruktion, fästet i sig är för vekt samt felaktigt konstruerat för att kunna vara stabilt och efter en vecka tröttnar man på att plocka av ljusen då vreden glappar eller kärvar så verktyg krävs.
Fattar inte hur man kan snåla på fästet i sig när det finns bra fästen för mindre slantar än Qpax som är bättre än nummerplåtsmodellen.
Tycker man nummerplåtsmodell är stabilt så har man tyvärr inte sett ett stabilt fäste. I teorin kan man hänga hela bilen i qpaxfästet utan att det ger vika eller släpper. DÅ är det stabilt vilket är grundförutsättningen för långlivade lampor och bästa trevnad för ögonen som inte gillar flaxande ljusbild. Ett vitt/svart/bilens färg lackat qpax passar alla fordon oavsett skogsmulle som XC eller en DKW i modern tappning.

Tyvärr gillar jag INTE stagen upp på nosen sådär då det blir svårare att återställa än två diskreta hål som med lite finess kan gömmas helt osynligt bakom nummerskylten när man säljer qpax separat vid bilbyte för bästa resultat.
av V60Sunne
Jag följde den utomordentliga beskrivningen som "Wych" gjort. Hans tråd heter "Extraljusmontage V60 bilder". Den kabel som jag tjuvade styrström ifrån sitter på position 5. Som hans bild visar. Det var lite knivigt att hitta bra jord. Jag tror jag försökte med 3 olika punkter innan jag hittade tillräckligt bra kontakt. När man har tagit bort lampan så finns det bakom lampan två bult som fäster skärmen med innerskärmen. Dessa två var båda bra jordpunkter. Bultarna var så långa att det bra var att skruva på en mutter.
Jag tror ingen skulle bli klokare på att se min kabeldragning med bilder. Den är allt annat än stilren. Det följde med en färdig reläsats med de begagnade ljus jag köpte. Den passade såklart men var vissa gånger för korta kablar och andra för långa. Detta ska jag pimpa till någon gång, troligen i samband med pensionen om sådär 25år.

Som svar till qpax inlägget så hade jag på garageuppfarten inget större lust att montera av hela fronten. Det kändes som en väl stor operation för att montera extraljus. Jag tvivlar inte en sekund på att det blir bättre att fästa i krockbalken. Nackdelen tycker jag är priset. Om priset inte hade någon betydelse så hade jag inte mekat själv. Med min bristande kunskap och velande så tog detta säkert 10tim! Sist jag kollade kostade qpaxfästet 3000kr, det är vad jag la på hela min installation inkl extraljusen. ....Det här alternativet blev också bra.

Lycka till med era installationer
//Erik

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]

Enligt skf 75Nm och ytterligare 45°

Icke! Var nog en kopia ;-)