Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
En granne har köpt en C70 - 98 och den drar tjuvström. Efter att ha tagit bort stereon sjönk förbrukningen till ca 0,5 A.
Normalt? Det tar väl en stund innan styrenheterna somnar.

Dessutom kan han starta kupefläkten utan att ha tändningen på. Han bytte kontakten i tändningslåset men hjälpte inte. Dessutom lyser belysningen till 12v uttaget hela tiden.
Jag glömde bort att fråga om den slutat lysa sedan han bytte kontakten. Men problemet med fläkten kvarstår.

Några idéer?
Senast redigerad av 1 Kloge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det lär ju vara något relä eller liknande som fastat i stängt läge, eller någon form av kabelbrand... Varken fläkt eller cigguttag ska lysa/fungera utan tändningen.
Det enda som funkar utan tändning är väl typ tripp/km mätaren, klocka och park. ljus. Och stereon om man kopplar den så, vilket är vanligt att man gör. Ah just det, c-låset/fjärrlås/larm fungerar ju givetvis utan tändning också, och innerbelysningen.
Vissa saker kan gå vid behov, t ex kylarfläkten. Men den går max... uh... vad var det nu... 6 eller 8min efter att tändningen slagits av.

Något mer än så kan jag inte komma på som fungerar utan tändning...
Jag vet tyvärr heller inte vad normal viloförbrukning ska vara, men 0.5A skulle ju dra ur batteriet på typ 120h(antar att han har 60Ah batteri), och det är ju bara 5 dagar, vilket låter väldigt lite då min bil ibland kan stå stillastående i över en vecka ibland...
av MickeM
Tjena.

0,5A = 6W vid 12v.

Lampan vid ciguttaget är väl runt 5w, så där är strömtjuven.
Frågan är bara varför den lyser.

Sannolikt relä som tidigare har nämnt, eller jordfel.

Eftersom han köpt bilen så här, skall det inte uteslutas att klåpare gjort fatal blunder vid stereomontage, eller dyl.

Jag har sett mycket klåparkopplingar i såväl bilar som hem-el.

Micke.
Grannen köpte Haynesboken och studerade elschemat och såg att under säkrings/reläboxen i motorutrymmet så sitter det några reläer till.En av dem matar bla stereo och fläkten och den hade fastnat i tillslaget läge.
Ett begagnat relä för 60kr så är grannen glad igen :D

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]