Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobson01
#997946
Jag har haft v70II både med och utan xenon, personligen tycker jag att xenon gör markant skillnad, framförallt när det är blött och mörkt ute med mötande trafik. Även helljuset blir mycket bättre. Xenonlsmpor går inte beställa separat till classicen, jag kollade när jag beställde. För min del blev det en summun till slut.
av Goblin
#998014
Schmoyoho skrev:Har iofs bara halogenljusen på P2:orna att jämföra med men utifrån det så skulle jag nog säga att mina adaptiva xenonljus är vad jag uppskattar allra mest på min bil. Och att det gör väldigt mycket för utseendet är ju ingen nackdel direkt.
Precis! En av våra nuvarande bilar har halogen och jag tycker att det ofta är mycket svårt att se på de mörka obelysta sträckor som jag pendlar varje dag under vinterhalvåret. Framför allt när glasen är skitiga. Samma sträcka med xenon är som natt o dag i jämförelse (även med skitiga glas). Sen att det ser betydligt snyggare ut med xenon är ett stort plus också!

Aldrig mer halogen!:)
Senast redigerad av 1 Goblin, redigerad totalt 0 gånger.
av Tobson01
#998034
Glömde ju att om du har xenon på bilen så blir ju de "vanliga" heljuslamporna som extraljus eftersom du har både hel och halvljus i xenonlampan.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#998270
Det där sista förstod jag inte, Tobson01.

Är inte halvljuset xenon, och sedan är helljuset halogen, även om halvljuslampan fortsätter att lysa?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
#998280
Snacksalig skrev:Det där sista förstod jag inte, Tobson01.

Är inte halvljuset xenon, och sedan är helljuset halogen, även om halvljuslampan fortsätter att lysa?
När du slår över till helljus så lyser xenon-lamporna oxå med helljus bild (kallad bi xenon). Då är det 4 helljus lampor mot 2 på den utan xenon. Funktionen är lite likt en H4, fast det är en sköld som flyttas istället för att byta glöder.
av Tobson01
#998284
Det är både hel och halvljus i Volvos xenonlamopor som sitter på V70, bixenon kallas det om jag inte missminner mig helt, alltså blir vanliga halogenlampan på heljuset som ett par extraljus.
av valln
#998443
Linqid skrev:
StefanN skrev:Köper man bil 2015 utan Xenon? :roll:
En Polo kan jag förstå men en ny V70, det kan jag faktiskt inte förstå..
Jag kan inte heller förstå det, nu är 95 procent av mina mil dagsljus men man syns också bättre då med xenon!
av perhall
#998503
Försökte i en annan tråd beskriva den svenska ljushysterin http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=119155

Om man kör 95 procent dagtid funkar halogen utmärkt. Inget fel på Volvos halogenljus. Märk väl att kanske fem procent av amerikanska Volvobilar har xenon. Det är minst lika mörkt där som här. Ser ofta T6:or utan xenon där. Klart att Xenon är bättre liksom LED lyser vitare än Xenon men jag skulle klara mig utmärkt med bra halogenstrålkastare... lite av idén med en Classic Kinetic är ju att det ska vara ett lågt ingångspris till en ny bil...
PH
Användarvisningsbild
av joel80
#998532
Lika mörkt i USA??? Där är det ju svårt att hitta vägar som inte har gatubelysning.. Här behöver man bara köra nån mil utanför storstäderna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]