NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej hej. Min Volvo V50 D5 MY2008 har gått drygt 15000 mil och börjar alltså närma sig kamremsbyte (18000 mil).
Har kollat med två olika auktoriserade Volvoverkstäder.
På den första jag pratade med frågade jag om man normalt byter vattenpumpen samtidigt men detta skulle inte behövas på min modell sa dem. Pris ca 6300 för kamrem, spännare och multirem.
På verkstad nummer två så sa kundmottagaren (utan att jag hann fråga). - "Ja och så byter vi ju alltid vattenpumpen samtidigt". De skulle för övrigt ha ca 8700kr för hela kalaset inkl vattenpumpen.

Snacka om att man blir förvirrad. Vet att man brukar göra olika på olika bilmodeller men jag hade ju hoppats att Volvo skulle ha koll på detta.
Någon som själv bytt? Hur gjorde du?
Vad gäller? ?:-/
Det finns ingenting som säger att vattenpumpen SKA bytas för det finns ju inget bytesintervall och därför är det en svävande fråga.

Men byter jag kamrem vill jag instinktivt inspektera vattenpumpen när jag ändå är där och skruvar. Sätter man då tillbaka en fungerande gammal vattenpump som kostar 400:- och hoppas att den går 18000 mil till?

Ett ras på en vattenpump är jättetråkigt när man är 50 mil hemifrån det kan jag skriva under på. Nu hade jag kamkedja på denna bil men sker det strax efter eller något år efter ett kamremsbyte så kommer i alla fall jag svära och spotta över hur dumsnål jag var.

Nu kommer 5 till efter mig skriva att byta en fungerande vattenpump är som att skita när man ändå är på dass. Och 5 andra kommer hålla med mig. :)
Senast redigerad av 2 tdeimos, redigerad totalt 0 gång.
Svårt fall det där, vad jag kan påminna mig så har jag aldrig läst om nån havererad/glapp vattenpump till någon av de motorvarianter som sitter i V50 mfl. Vet en som körde sin D5 (V70) över 50000mil utan att byta vattenpump innan han sålde bilen, kamrem bytte han flera gånger.

Sen kan man ju tycka att varför riskera kamremshaveri pga en vattenpump som skär typ 3000 mil senare, du vet den där jävla "Mr Murphy" . Vet du att du skall ha kvar bilen i flera år så kan ju beslutet påverkas av det.

Skall själv byta kamrem då min bil V50 2.0D blir 10 år i höst, den har precis snurrat förbi 12000 mil så jag hoppar nog vattenpumpen. Byter kylarvatten och glykol vartannat år vilket borde vara bra för pumpen.

Som råden i denna tråd säger, man skall kolla visuellt och känna om den går lätt, men det kan man ju inte göra förrän verkstaden tagit dän kamremmen. http://www.volvoforums.org.uk/archive/i ... 56363.html

Enda jag hittade i den här underkategorin var en elektrisk vattenpump till värmaren som pajat. Kollade under S60-V70 S80, både 00-08 samt nyare, hittade inget. Finns dock en del som bytt pump vid rembyte. (Sökte på "trasig vattenpump")

Fråga om enbart byte av vattenpump är dyrt. Kanske går på flera tusen eftersom momenten i princip motsvarar rembyte och då kanske det är lika bra att göra bytet nu.
vannpumpe skal vel byttes sammen med regreim, strammerer og løpehjul, skift også multireim samtidig, da er en sikker på at alt er ok, dyrere og få motorras pga at en skulle spare noen kroner på og ikke skifte alt
tdeimos skrev:...
Sätter man då tillbaka en fungerande gammal vattenpump som kostar 400:- och hoppas att den går 18000 mil till?
...
Ja hade prisskillnaden varit 400 kr så hade jag inte funderat. Nu skilde det ju 2400kr. Dock är ju detta två olika verkstäder så det kanske inte blir den skillnaden om man jämför samma verkstad.
Har ju gott om tid än så länge så jag skall kolla med någon verkstad till.
Jag bytte ju själv på min 2.0D. Kittet (kamrem, spännare, rulle och vattenpump av märke Bosch) inhandlades via ebay för 1075:- (plus 150:- i frakt). Så påslaget (2400:-) är inte i paritet med kostnaden för vattenpumpen iallafall..

Min hade gått 14000mil (bytte eftersom jag ändå hade allt nere). Tyckte att vattenpumpen kändes ok, men den nya "rullade" så klart ännu mjukare.
Tomas88 skrev:Kollat en annan verkstad.
Byte av
Kamrem, vattenpump, generator/ac-rem och kylarvätska. Pris 5200.
Blir nog denna verkstad.
Det var ett bra pris ! Bara att ta det.

Bytte på min 2.0D förra måndagen och hoppade över vattenpumpen. Meken hos Volvo hade inte hört talas om ett enda vattenpumpsras och det är ju vanligt att bilarna gått uppemot 23-25000 mil när kamremmen byts första gången, då utan byte av vattenpump i de flesta fall enl honom.

Min bil har gått c 12400 mil och är snart 10 år.

Gav strax under 9000kr för allt inkl service. Multiremmen ingår i Volvos kamrems-kit så så den byttes även den.

Se till att du får en bra garanti som även täcker motorras om det skulle hända något under garantitiden.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]