Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linkan5
#998204
Köpte en 850 2,5 (ej turbo) i veckan. Han som hade den sa att vevhusventilationen var fixat, exakt vad som var gjort vet jag inte men
oljefällan och nån slang var bytt. Jag testade att lägga en liten pappersbit på oljestickshålet och resultatet blev att den varken sög fast eller blåste bort.

Är det någon fara? Som jag har förstått det så är huvudsaken att man inte har övertryck.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#998240
På en "normal"sliten motor så är ju kolvringarna inte direkt täta längre, så det brukar ofta göra att papper/etc inte sugs fast på oljesticksröret, utan mer pulserar upp och ner trots att vevhusventen är ok.
En taskig vevhusvent leverar dock alltid övertryck ur röret, och ofta även rök.

Men kolla upp slangarna iaf, kan ju vara som farbror nexus säger också :)
av Linkan5
#998251
Lucif3r skrev:På en "normal"sliten motor så är ju kolvringarna inte direkt täta längre, så det brukar ofta göra att papper/etc inte sugs fast på oljesticksröret, utan mer pulserar upp och ner trots att vevhusventen är ok.
En taskig vevhusvent leverar dock alltid övertryck ur röret, och ofta även rök.

Men kolla upp slangarna iaf, kan ju vara som farbror nexus säger också :)

Pratade med en mekaniker på Volvo och han sa samma sak att det blir sämre men åren. Den har gått 26000 mil så det är väl inte så konstigt kanske.
Men jag ska kolla slangarna! Det ryker lite lätt när motorn är varm men inte när den är kall.
Användarvisningsbild
av js1
#998259
Det kommer du aldrig ifrån på en så gammal motor.

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]