Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Ja är kylaren defekt kan automatoljan gå ut i kylarvattnet
Jag gissar du har en Automat för vad jag vet så sitter inte motorns oljekylare ihop med vanliga kylaren...
av Rådlös
Jag hänger på White här med batterivatten. Att köpa 5 liter batterivatten kanske kostar några kronor. Jag har en luftavfuktare i tvättstugan för att torka tvätt. Den producerar ungefär 2 liter avjoniserat (?) destillerat (?), rengjort vatten om dygnet. Även luftvärmepumpar och klimatanläggningar gör samma sak. En resurs som vi vanligtvis bara häller bort. Tänker man på detta inför ett planerat kylarvätskebyte så kan man ju lätt samla på sig 100 liter rent kylarvatten om man har varit förutseende och samlat på sig rena dunkar.
Lucif3r skrev:http://i61.tinypic.com/33kammr.jpg
:roll:

Undrar varför dom ändrade på oljekylaren... Känns ju som en betydligt sämre placering att ha skiten bakom motorn än framför/i kylaren..? Speciellt på en turbo där man har en glödhet turbo precis ovanför ??:-/
Har hört men vet inte om det stämmer att motorerna med den gamla oljekylaren aldrig blev riktigt varma i oljan dvs att oljekylaren var för effektiv och kylde oljan alldeles för bra.

Vet inte om den nya varianten av kylning som sitter på baksidan av oljetråget är dubbelverkande på något sätt tillexempel att den även värmer oljan när oljan är kall och kylarvattnet är varmt (I) det är ju bra för motorn att snabbt komma upp i arbetstemp.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Har hört men vet inte om det stämmer att motorerna med den gamla oljekylaren aldrig blev riktigt varma i oljan dvs att oljekylaren var för effektiv och kylde oljan alldeles för bra.

Mnjae, det ska det väl inte göra, det sitter ju en termostat likt den till kylarvattnet som ska styra det där. Ska... :roll:
av Retrofit
Nexus skrev:Ja är kylaren defekt kan automatoljan gå ut i kylarvattnet
Jag gissar du har en Automat för vad jag vet så sitter inte motorns oljekylare ihop med vanliga kylaren...
Ja den är automat. Men vet inte om det är växellådsolja eller motorolja som går in i kylaren där? Samt varför det verkar blandas med kylarvätska på vägen IN i kylaren? :S
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]