Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av titanum
Känns som en tickande bomb med alla tänkbara lampor som kan komma att slockna framöver där möjlighet till byte saknas. Skandalöst! - Eller kommer det någon lösning framöver tror ni?
av Alexas
Jag håller med! Väldigt tråkigt att MY14 och framåt ägare av V70, XC70 och S80 kommer få köpa en ny strålkastare för att P-ljuset slocknat. Är i och för sig inget unikt bland biltillverkare idag men ändå.
Undra vad Vw och Audi (+alla andra som har dessa lampor intrigerat i strålkastarna) ägare kommer att få betala när deras drl/pljus slutar fungera, låter inte ett dugg billigt. Vad kan led strålkastarna tänkas kosta som både Vw och BMW rullar omkring med, speciellt Bmw låter inte billigt.
av Alexas
Never ending story...

Fick strålkastaren bytt idag. Och vilken otur, xenon-linsen på den nya kastaren har ett stort skrapmärke mitt på linsen.alt är det fett från ett fingeravtryck.

Bilder ska skickas till Volvo för att se vad dem säger. Jag tycker mig kunna se en fläck i ljusbilden om man ställer bilen mot en vägg.

Får se vad Volvo säger...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Rätt löjligt att skriva att man en vacker dag måste köpa en insats? Om nu en led är för dyr (10kr på nätet typ) så kan man byta till en vanlig w5w sockel och peta i en glödlampa, den dagen man själv får stå för kalaset.
av Alexas
TommyP86 skrev:Rätt löjligt att skriva att man en vacker dag måste köpa en insats? Om nu en led är för dyr (10kr på nätet typ) så kan man byta till en vanlig w5w sockel och peta i en glödlampa, den dagen man själv får stå för kalaset.
Det är självklart upp till var och en att modifiera strålkastaren (som då tappar sin E-märkning) och sätta in vanlig lampa alt. skära/såga ut gamla dioden och limma dit en ny. Jag skulle inte rekommendera någon att försöka byta en lampa i en strålkastare som inte ens tillverkaren själv bytar. Den är uppenbarligen konstruerad för att inte bytas. Men alla gör som de själva vill :)
av Daniel73
TommyP86 skrev:Rätt löjligt att skriva att man en vacker dag måste köpa en insats? Om nu en led är för dyr (10kr på nätet typ) så kan man byta till en vanlig w5w sockel och peta i en glödlampa, den dagen man själv får stå för kalaset.
Problemet är att lampan inte går att byta alls.
Istället måste man köpa ny lykta vilket jag tycker låter lite oroväckande
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Öhhh, peta i.....

Jag har gjort liknande operationer, inte på volvo men på andra, och det är inte att peta i. Man måste ju såga, smälta, bräcka upp hela strålkastaren för att komma åt dioder, sen får man limma i nya , som måste anpassa då de var ingjutna. Sen ska hela strålkastaren limmas/smältas o monteras ihop. Tog många timmar och man är av med bilen några dagar. Minsta misstag o strålkastaren är kass.

Har du provat hur svårt det är att fräsa/hacka ut lysdioder som är ingjutna i ljusledare.

Enklare då att crasha in i en bergvägg, då får du ny front på försäkringen o betalar bara självrisk, vilket är en struntsumma mot att byta parkeringslampan.
av Alexas
För er som är intresserade av den nya strålkastaren kommer här lite bilder:

(Det som är markerat inom det röda sitter alltså på xenon-linsen inuti strålkastaren.) Lär väll bli ytterligare en till strålkastare... :)

Bild

Bild

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]