Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så.. jag höll just på slösurfa lite och hamnade till slut på blockets fordon sida. Där hittade jag en Merca som stack ut lite, en '12:a för 129k. Kollar jag på bilderna så ser den fin ut med en mätarställning på 26.900, vilket tyder på att det troligen har varit en taxibil med något korta/dåliga körningar på 3 år.

Jag kikar då på "Fråga på annat fordon" och ser där att mätarställningen i februari i år var ~43.000 mil. Det är inte en liten varningsflagga, utan en väldigt stor sådan tycker jag. Jag kollar upp lite om att skruva på mätarställningar och blir inte direkt förvånad att det fortfarande verkar vara väldigt enkelt, men inte olagligt... snarrare omoraliskt (vilket jag kan hålla med om). Kollar man bilpriser.se (! jag vet, man kan inte lite på det heller) så är den rekommenderade priset med Transportstyrelsens miltal ca 90.000kr, inte 130.000kr.

Min fråga är inte så mycket om rätt eller fel här, det här är dessutom ändå inte en bil jag tänker köpa (Det är ju ingen Volvo juh! ;) ) utan min fråga är vad som händer nästa gång bilen skall in på service efter att man har fixat lite med mätarställningen? kommer den lägre mätarställningen rapporteras in och det ändras på "Fråga på annat fordon"?

Fordon i frågan: http://www.blocket.se/stockholm/Mercede ... ?ca=11&w=1
Reg-nummer: RZX263

Jag har kontaktat säljaren för att fråga anledningen till den stora skillnaden men väntar mig inget svar.

Bild

/Paul
Droopy skrev:du menar besiktnigen, ja den lägre mätarställningen komemr att rapporteras in.
Sorry, ja det är det jag menar. Det tas alltså inte hänsyn till att den plötsligt halverades? Inte utav transportstyrelse heller?
Bilprov vet ju inte varför mätarställningen är ändrad. Kan ju vara så att mätarhuset är bytt för det gick sönder.
Sen får folk skylla sig själva om de köper bilar utan kolla upp så enkla saker som tidigare mätarställning, antal ägare mm.
Kan man inte avvara 5 minuter innan man åker kolla på bilen får man stå sitt kast sen (S)

Biluppgifter.se bekräftar oxå att bilar rullat: Mätarställning (VSB) 42 930 mil.
Värdering beroende på utrustning:
Ca pris 57400 - 63500 vid köp hos bilhandare, privatköp ca 10-15% lägre.
I TSFS 2011:101, som jag tror är det dokument som reglerar kontrollbesiktning (om det inte ändrats) står faktiskt såhär:

(8 §)

"Om fordonet har vägmätare kontrolleras angiven sträcka mot föregående inrapporterade vägmätarställning. Underkännande ska ske om vägmätarställningen är uppenbart manipulerad."

Anmärkningen som ges är 2x, "villkorstvåa".
NilsO skrev:I TSFS 2011:101, som jag tror är det dokument som reglerar kontrollbesiktning (om det inte ändrats) står faktiskt såhär:

(8 §)

"Om fordonet har vägmätare kontrolleras angiven sträcka mot föregående inrapporterade vägmätarställning. Underkännande ska ske om vägmätarställningen är uppenbart manipulerad."

Anmärkningen som ges är 2x, "villkorstvåa".
Intressant, för så där verkar det tyvärr inte gå till i verkligheten. Bara på det här forumet finns säkert 10 exempel sista året på bilar som fått mätarställningen sänkt via besiktningen. Senaste tråden är väl XC60in som såldes via KVD.
Kanske ligger i formuleringen "uppenbart manipulerad". En digital mätare som backats kan ju vara utbytt lika gärna som skruvad eftersom det troligtvis inte finns några tecken på åverkan. Vet dock inte vad uppenbart skulle innebära, typ skruvmejselmärken på en analog trippmätare?
Risken är väl att den där regeln skrev 1985 eller nåt :cry:

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]