Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NightlyVega
Hallå forumet och alla volvovänner :)

Har ikväll provkört en v40cc T4 awd. Vilken bil! Löjligt imponerad.

Min fråga till er är följande, jag funderar
på privatleasing. Har fått följande erbjudande
V40cc T3 momentum BE med driver support, mv och vinterhjul för 4k/månad.
Finns någon annan på detta forum med privatleasing och vad har du isåfall fått för deal? :)
Användarvisningsbild
av P210
Löjligt mycket pengar att betala med skattade medel, ska man privatleasa är det nog en småbil typ Golf eller A3 för ca 2-500kr som är ekonomiskt.
Den stora fördelen med privatleasing är att det är enkelt, men det kan komma flera obehagliga och dyra överraskningar vid avtalsperiodens slut. Läs avtalet noga och ställ många frågo, det skiljer mellan märkena:

Kan jag häva avtalet i förtid och vad kostar det?
Om du får ändrade ekonomiska förhållanden kan du sälja en bil som är köpt, men att säga upp ett leasingavtal i förtid kan vara både svårt och dyrt.
Vad menas med onormalt slitage?
Det finns alltid en reservation i avtalen om onormalt slitage, och bedömningen görs när du lämnar tillbaka bilen.
– Men vem bedömer det, är det en oberoende person eller är det leasingfirman själva, i så fall svårt att få en oberoende värdering av en skada?
Vad kostar det att överskrida avtalad körsträcka och går den att ändra under avtalstiden?
Räkna med att övermil blir väldigt kostsamt, oftast har du inte mer är 1500mil per år, tänk då 4000kr/mån x 12 = 48000kr/år dividerat med 1500mil = 32kr milen....
Är bilens restvärde fast eller rörligt?
Se till att få ett garanterat restvärde. Om det är rörligt får du betala mellanskillnaden när avtalsperioden är slut om värdet på bilen blir lägre än beräknat.
Användarvisningsbild
av drawman
Hej,

Fick jag följande erbjudande på privatleasing:
V40 D3 CC Momentum Business ed, reglerbart armstöd fram, textilmattor, Klimatpkt VOC, Larenta 17" M-grå. 3450kr/mån ink. service och försäkring, exklusive vinterdäck. Som säljaren sa så är det idiotiskt att privatleasa med vinterdäck då volvo tar ca 300kr/mån för däcken = 10800 på tre år, sedan är det 50% restvärde på dem och vill Du då köpa loss bilen så har Du betalt 150% för vinterdäcken... Jag bad min säljare leverera friktionsdäck på Larenta 17" fälgarna (bilen levereras i slutet okt ändå) så har jag köpt 19" Volvo BOR Antracit fälgar för att ha på sommaren :D
av NightlyVega
@ p210, det är lite för mycket pengar...

@drawman
då undrar jag hur du kunde få den bilen för 600kr/månaden mindre...
kör du bara VOC och ingen vanlig elektriskt motorvärmare?

Måste fråga säljaren när jag lämnar tillbaka bilen på lunchen idag :)
Användarvisningsbild
av drawman
Jag har fått bra rabatt och pris tack vare att min arbetsplats har varit en mycket bra kund hos Bilia i många år. :wink: Men som sagt, köp vinterdäck privat så sparar Du många slantar per månad!
Det är både vanligt "manuellt" tidur för värmaren och VOC i min bil.
Användarvisningsbild
av P210
NightlyVega skrev:@ p210, det är lite för mycket pengar...
....Japp, hade aldrig lagt så mycket pengar på att leasa en bil... :wink:
av Malmstroem
En dyrare bil har oftast en högre månadskostnad än en billigare. Det spelar mindre roll om du äger den själv eller leasar den.

För mig är det intressanta vid privatleasing hur månadskostnaden står sig mot vad det skulle kosta mig om jag ägde bilen istället.

Det har varit en del erbjudanden för privatleasing som har varit så pass subventionerade att det varit billigare än att vad det troligen skulle varit om du ägt bilen själv.

Privatleasing är ofta en fördelaktig variant för personer som är unga och / eller bor i områden där försäkringskostnaden är hög -- eftersom försäkringen ofta är inbakad i leasingavgiften.
av NightlyVega
@ malmstroem
du slår huvudet på spiken, eftersom jag är endast 23 år... så kostar alla bilar en mindre förmögenhet att försäkra... :)
hos volvia som verkar vara billigast på volvo, kostar en v40 från knappa 400kr/månaden för en HALVförsäkring. det dubbla för HELförsäkring.

så privatleasing är ett sätt att komma runt de problemet.
så synd bara att V40:n blir så dyr... blev hyfsat frälst av den jag körde igår:D
fint drag i en T4 awd :)
av V40CC
Har en V40 CC D2 Momentum BE... Betalar 3900kr inklusive allt och vinterdäck. Valde till Larenta Glossy dark också istället för 16".
Införskaffade bilen förra hösten. Är väldigt nöjd med bil och privatleasing som alternativ.

Funderar också på om det är så att priset kan variera beroende på vart man bor också...storstäder borde det ju vara lite dyrare tänker jag i jämförelse med städer "på landet".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]