Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Den enda gången min D2 vibrerar det är när varvtalet är för lågt dvs. segdragning under 1700 rpm. Då är det nästan massagefunktion och just den lilla dieselmotorn fick enormt mycket skäll här på forumet att det vibrerade. Då var det ingen som någonsin känt vibrationer i bilar med D5an.
Det är något man lär sig leva med och lär sig hur man ska undvika.
Dock är det väldigt tråkigt att det upplevs så markant. Att gå från en bensin till en diesel är åt det sämre hållet vibrationsmässigt.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Kan ju trösta alla med vibrationer som upplevs störande, min far körde diesel-Merca på 70-talet, ett under att bil och passagerare höll ihop!
Där kunde man snacka vibrationer! :D

Mike
av mattish
Jag tror ägarna har blivit kräsnare och kostnadsmedvetna...
Jag är själv det. 400kkr är enormt mkt pengar och då förväntar man sig en felfri produkt.
av AndS
mattish skrev:Jag tror ägarna har blivit kräsnare och kostnadsmedvetna...
Jag är själv det. 400kkr är enormt mkt pengar och då förväntar man sig en felfri produkt.
En felfri produkt ja, men lite svaga vibrationer är inget fel utan en bieffekt av en förbränningsmotor med t.ex. fossilt bränsle som kan kännas mera eller mindre beroende av typ av motor och bilens konstruktion. Sedan kan man göra mera avancerade konstruktioner av bilen men då ökar prislappen ovanför de 400kkr :wink:
av mattish
AndS skrev:
En felfri produkt ja, men lite svaga vibrationer är inget fel utan en bieffekt av en förbränningsmotor med t.ex. fossilt bränsle som kan kännas mera eller mindre beroende av typ av motor och bilens konstruktion. Sedan kan man göra mera avancerade konstruktioner av bilen men då ökar prislappen ovanför de 400kkr :wink:
Så är det..
Är man överkänslig mot det bör man välja en annan konfiguration. Outlander PHEV är en ganska angenäm upplevelse att köra. Förmodligen Tesla också..
av KalleXC70
När det gäller vibrationer från grov vägbeläggning bör inte en Outlander eller Tesla vara mycket bättre.

Men frågan var om de vibrationer trådskaparen beskriver är normala, vissa hävdar en XC70 D4 (femcylindrig) absolut ej ska ha tydliga vibrationer tex på tomgång medans det nu på slutet mer svängt mer mot att det kanske är normalt för en sådan bil, vad är allmänna uppfattningen?
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]