Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#99555
Melander skrev:hallå! har hört något om att en B23 skulle gå mkt bra med en topp från en b21 insprutare? stämmer det? och varför?
Stämmer inte!
av Addekarlsson
#99578
Mindre förbränningsrum i en B21, så det är som Hilmer säger, det går inte.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hilmer
#99757
Addekarlsson skrev:Mindre förbränningsrum i en B21, så det är som Hilmer säger, det går inte.

Mvh/ Adde
Upprepar mig själv med: Stämmer inte! :wink:

Det är i princip samma topp oavsett om det är B21/23/230.
De första som kom var 160-toppen, denna vidareutvecklades under åren i två steg och hette då 398. De första var fortfarande med stora kylkanalerna (dock mindre än 160) medans de senare kom med små kylkanaler.
Dessa toppar finns både med och utan spridarhål.

398 blev sedan till 530, fortfarande samma topp i grunden men med skillnaden att på dessa kunde man ha fördelaren baktill på toppen, då främst avsett för att monteras i 740.

Under ungefär samma tidperiod fanns då även 405-toppen (en sk "svanhalstopp"), volvos "prestandatopp".
Dessa satt på B23E 79-83 med spridarhål och på B23ET utan spridarhål.
Finns både med små och stora kylkanaler om jag inte har helt fel för mig.
Vidareutvecklingen på denna kallas 531 och återfinns på bl a vissa 740 turbo och på vissa 940. 531 har mig veterligen aldrig funnits original monterad med spridarhål. Denna hade dessutom mer centrerade tändstiftshål om man jämför med 405.
Extraljus/fjärrljus

En ledramp kommer att förbruka betydligt mind[…]

Utan kapitalet bakom sig så är ju polit[…]

Vindrutespolning

Kanon ska kolla upp det tack för bilderna.

C30 med EPA dunk

Våran S40 har fått för sig att in[…]