Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonteringkvist
Tja! Har en v70 2012 som jag inte vill köra med i vinter. Så jag har lite frågor angående förvaring.
Bilen ska stå i en lada så det kommer att vara samma temperatur där inne som ute, hur ska man göra för att inte möss ska komma in i bilen? Och har ni några tips på ett bra skynke att lägga över bilen? Och underhållsladdning på batteriet antar jag att man behöver? :) ni får gärna fylla i om det är något mer som behövs, tacksam för alla svar jag får :) mvh Jonatan
av Alexas
Jag hade ställt upp bilen på pallbockar så inte däcken blir platta. Oljebyte precis innan är att föredra. Annars är det som du säger batteriet. Ang. möss är mitt bästa tips, musfällor med ost ;)
Användarvisningsbild
av js1
Ska du täcka bilen med presenning eller annat skynke måste den stå helt vindskyddat (vilket jag iofs förmodar att det är ladan) annars kommer täckelsen att ligga och gnida mot lacken.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Möss borde inte komma in i bilen såvida du städar den innan så det inte ligger en massa McDonalds-rester ;)
Palla upp kan man göra, alternativt ha högre tryck i däcken. Eller skita i det, det platta som kan bli jämnas ut när man kört en bit.
Tvätta innan du ställer in den. Jag hade inte kört med kapell/duk, kan bli både kondens och repor. Hellre en dammig bil som man tvättar till våren. Kanske ställa upp ett partytält om det får plats, om ladan är sunkig.
Det finns olika skolor för om man ska ha full eller tom tank. Med full tank undviker man kondens men drivmedel är en färskvara.
Vissa tycker att man ska starta bilen någon gång i månaden och ev köra lite fram och tillbaka. Dumt enl. mig, jag hade låtit den stå orörd och bara tömma/byta torrbollarna.
Jag hade nog kört oljebyte på våren...
Underhållsladdare är bra!
Användarvisningsbild
av börne
Jag hade kört med bilen... köper man en "dyr" bil vill man ju bruka den, det är ju ingen samlarbil direkt :wink:

Men skulle jag ställt undan den för vintern skulle inte heller jag ha nåt över den då det lätt kan skava, dammet är bara att spola av. Möss i motorutrymmet kan ju bli ett bekymmer, dom små asen gillar ju att knapra kabel :twisted:
av S6024t
jag byter olja o tankar fullt innan jag ställer av bilen + en torrboll,tar ur batteriet åxxå,,bättre att byta oljan precis innan du ställer av bilen,slippa ha olja med ev,kondensvatten ,, pallar inte upp bilen heller har inte kännt av några platta däck när bilen kommer ut på våren igen,bilen står i sex månader.
Användarvisningsbild
av wissel
Idéer:
Uppallning för att lindra Däck o fjädringen
Kolla att inte ladan används till att förvara Gödning i, kan ställa till det på allvar.....
Inte starta eller fingra på bilen öht. Kondens blir isf. följden
Underhållsladda bilen, elektrisk musfälla inne i bilen, om du har så använd Kupéuttaget.
Ingen täckning alls på bilen.....
Torrboll endast för kontrollen att det inte är fuktigt
Tanka o byt olja i vår innan du börjar åka igen
Finns nästan aldrig vare sig fukt eller några större temp.förändringar.
Vi ställde undan en bil 1957, satte i batteri och fyllde på med bensin, den startaden 1973...:-)
Användarvisningsbild
av perin
En musfälla vid varje hjul. Kolla fällan ofta.
Lägg ut granris runt hjulen också. Du kan gärna även lägga granris inne i kupén, tex på golvet.
av valln
Om man köper en speciell duk/kapell på ex jula skulle jag inte tro att det blir några skavsår.

Hindrar granris möss från att ta sig in i bilen?

Är det inte bättre att du hittar någon förtrolig vän som kan bruka bilen mot att betala skatt, försäkring och bränsle.

Det känns helfel att en så pass ny bil ska rosta ihop av kondens mm i en gammal lada...
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]