Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Haddock
Är det någon som råkat ut för det?

Jag ställde en fråga, lite av nyfikenhet till en Volvo mekaniker.
Jag frågade om det var möjligt att själv få behålla ens egna gamla partikel filtret vid en service.
Det visade sig att det kan man göra men då får man betala 1000:- .

Någon som har råkat ut för att "du får betala för dina egna bildelar" en gång till.
Gäller det alla delar som byts på en Volvo verkstad ? ifall man vill behålla dem. :)
dongan skrev:Det är väl inget ovanligt med pant på delar.
Fick själv tillbaka 2000kr för gamla partikelfiltret.
Förekommer väl på bromsok och kopplingar också.
Vart lämnade du in ditt partikelfiltret?

Jag har inte varit med om det men vist låter det rimligt.
Bra att ha i åtanke när man jämför olika priser mellan verkstäderna i alla fall.
Köpte på volvo och fick tillbaka 2000 när jag lämnade det gamla då jag bytte själv.
Det är väl bara när man köper delar hos volvo som detta förekommer.
Dom gamla delarna renoveras.
dongan skrev:Köpte på volvo och fick tillbaka 2000 när jag lämnade det gamla då jag bytte själv.
Det är väl bara när man köper delar hos volvo som detta förekommer.
Dom gamla delarna renoveras.
Det som gör mig fundersam är att en Volvo originaldel som är av högsta kvaliteten och garanterade prestanda skulle kunna vara begagnad.

Med en reservdels garantitid på 2 år? Så hade det väll fungerat med en ny del men en begagnad som det kanske är rostad på vill man ha det?
Tycker inte heller det låter så märkligt om det nu är grejer som renoveras.
Som nämnts så gör man väl nästan alltid så med bromsok.

Dock kan jag inte se att denna tråden skulle vara modellspecifik så jag flyttar till Ekonomi-delen
Tomas88 skrev:Tycker inte heller det låter så märkligt om det nu är grejer som renoveras.

Dock kan jag inte se att denna tråden skulle vara modellspecifik så jag flyttar till Ekonomi-delen
Köper du en petflaska 1,5 liter så ingår pant 2kr i priset. Du behöver inte betala 2 Kr om du vill behålla petflaskan att vattna blommorna med. :)
skrothögen skrev:
Haddock skrev:Du behöver inte betala 2 Kr om du vill behålla petflaskan att vattna blommorna med. :)
Hur fungerar det? Drar dom av etiketten i affären? :)
:lol: :lol: :lol:
Haddock skrev:
Tomas88 skrev:Tycker inte heller det låter så märkligt om det nu är grejer som renoveras.

Köper du en petflaska 1,5 liter så ingår pant 2kr i priset. Du behöver inte betala 2 Kr om du vill behålla petflaskan att vattna blommorna med. :)
Jo. Nästan alltid så tillkommer pant när man köper en dryck i petflaska.
Skulle alla få tillbaka sina utbytta reservdelar och i stället få betala ett högre pris menar du?

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]