Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Funk skrev:Om jag minns rätt är filten (eller i vissa fall skum) till för att filterpappret inte skall blästras sönder och/eller blötas upp av is och snö i den inkommande luften. Vissa modeller har filten på bara en del av filtret och skall vändas åt ett specifikt håll så det skyddar där partiklar från inloppet i filterboxen träffar..

/Thomas
Ok då kanske det är så att det ska användas på vintern? Som "Snoddasd5" säger.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
helgonet1 skrev:
Funk skrev:Om jag minns rätt är filten (eller i vissa fall skum) till för att filterpappret inte skall blästras sönder och/eller blötas upp av is och snö i den inkommande luften. Vissa modeller har filten på bara en del av filtret och skall vändas åt ett specifikt håll så det skyddar där partiklar från inloppet i filterboxen träffar..

/Thomas
Ok då kanske det är så att det ska användas på vintern? Som "Snoddasd5" säger.
Det är så finns och välja på volvo utan filtmattan men dom säljer den med filtmatta för den är för nordiska klimat.
av Gabriel
Jag köpte nyligen ett Mann luftfilter till min D5:a och även det hade skumbeläggning på en del av filtret.
För övrigt var det samma tillverkningsnummer på det Volvo original som satt i och det Mann jag bytte till, förutom att det nya såklart inte var märkt "Volvo", jag antar att Volvo original till v70/S80/xc70 tillverkas av Mann.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]