NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett märkligt problem med min "fjärrnyckel", stundtals så slutar båda mina fjärrnycklar att funka.
Varken larm/belysning funkar inte vare sig jag är i bilen eller precis vid mottagaren.

Det första jag fick höra var att det antagligen var en störning där jag bor då det hade endast hänt där, men sen så har det börjar hända oftare och på olika ställen.

Värt att nämnas är att bilen är en USA import som har en parameterfil för europa. Fjärrkontrollen ligger på 315.00 MHz (Hög effekt med panikfunktion, utdrag från bilens dator).

Min fråga då vad kan detta bero på? Har bytt batteri i fjärren bara för att vara riktigt säker men det hjälpte inte alls.
Kan det vara nått som har att göra med skillnader på USA och Europa?

Kan man programmera om till en annan frekvens om det skulle vara det som ställer till det?

Vänliga hälsningar
Johan
Användarvisningsbild
av Loner
Det är väl andra frekvenser "over-ther" mot oss i Europa, så det är stor risk din fjärr krockar med nått som redan finns i luften.

Men jag bara gissar, nån som har koll på sina frekvenser?

/L
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Hallå ja din nyckels frekvens ligger definitivt inte där den borde ligga.
315Mhz är en infrekvens till en basstation (repeater) och de flesta bussbolag, budbilar etc ligger där o sänder.
Om den buss då använder sin radio så blockerar han din nyckel. :wink:

Nycklar i Sverige ligger på 434MHz
av Frigge
Det går inte att programera om frekvensen på din nyckel eller bil.
Användarvisningsbild
av wendel
Vad kan man göra då?

Nått måste man ju kunna göra för att ändra det? Man borde väl i värsta fall kunna byta mottagaren och/eller nycklarna?

Ska hur som helst in med den på volvo nästa vecka men man blir ju orolig att det ska bli en väldigt dyr historia.

Tack för alla svar.
/Johan
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Okey ja om det nu är så att dina nycklar går på dessa frekvenserna är det inte så bra.
Går säkert att byta om det nu behövs.
av Frigge
Om det ens går måste isåfall både mottagare o nycklar bytas ut.
Kostar troligtvis 3-5000:-.
Användarvisningsbild
av wendel
Okej det var ju inga jätte summor om det stämmer, får se vad de säger. Man börjar ju tänka 5 siffrigt direkt men 3-5 000 känns ändå okay även om det svider, vilket det gör varje verkstadsbesök :???:
Tack för all hjälp alla.

Vad tror ni att man kan få ut för info ur datorn gällande att larmet inte velat funka, känns ju som om det inte borde gå att få så mycket info då bilen antagligen inte vet om att man försöker öppna.

Nån som vet nån tabell på internet där man kan kolla de olika frekvenserna och vad de används till, har inte hittat nå bra trots att jag letat?
Användarvisningsbild
av wendel
Det visade sig vara mottagern som krånglade, bytte den till en ny också på 315mhz och nu har det funkat perfekt efter det. Så frekvensen verkade inte vara problemet.

Tack för alla svar

/Johan
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]